RAGNAROCK: Formidling og kuratering fremfor genstande og samlinger

Skrevet af

13. juni, 2016

Lena Bruun, udviklingschef for ROMU’s afdeling for udvikling og kommercielle aktiviteter fortæller:

RAGNAROCKs formidling har form af et kalejdoskop med 11 tematiske nedslag om dansk pop, rock- og ungdomskultur. Publikum går på opdagelse i temaerne, som er bygget op omkring fire formidlingslag. Vi adskiller os fra andre i vores formidling ved at tage udgangspunkt i fortællinger og budskaber – og ikke i perioder, personer eller genstande – som vi dernæst har bygget de fire formidlingslag op omkring.
Vi har brugt designtilgange, brandingtilgange og installationskunst, som inspiration for vores hovedgreb i formidlingen. Formidlingen er bygget op af fire elementer: emotionelle øjenåbnere, tidskarruseller, spejlbilleder og aktørfortællinger.

Forstærkeren
I alle rum har vi et ikon, en øjenåbner. En forstærket genstand eller grafik som symboliserer temaets fortælling. F.eks. symboliserer en kæmpe discokugle dansetemaet, mens et 3,5 meter stort sort læderhjerte symboliserer idoldyrkelsens passion – for ingen fans og passion, ingen rock og rockstjerner. En kæmpe stor pladespiller symboliserer musikformaternes historie. Det forstærkede symbol har to formål. Dels at publikums første møde med temaet er æstetisk og emotionelt. Dels at publikum har en visuel krog at huske temaets fortællinger ud fra, for vi husker bedre i billeder og symboler end ord.

Film
Udstillingens film er små tidskarruseller, som sætter ungdomskultur og musik i perspektiv på tværs af tid. Vi bruger filmene til at vise “den første mand på månen”, dvs. den første punker, de første ravere i Danmark eller den første der synger om homoseksualitet osv. Men samtidig tager filmene gæsten med på en karruseltur forud for den første mand på månen og ser hvordan påvirkningen er i det samfund vi lever i nu. Der viser f.eks. også hvordan elementerne i punken blev udtrykt tidligere, og hvordan punken har påvirket forskellige dimensioner i dag.  

Genstande
I udstillingen er genstande spejlbilleder og fysiske vidnesbyrd på en samfundshistorie. Alle genstande er udvalgt som anledning til at fortælle en bredere og større samfundshistorie, ingen genstande er med for deres egen skyld.

Lydfortællinger
Personlige og nærværende beretninger er en fjerde del. Aktører og vidner til ungdomskultur gennem de sidste 60 år fortalt gennem rocken og poppens aktører. Det er udstillingens fordybelseslag. Et museum der tager udgangspunkt i ungdommens musik skal selvfølgelig være auditiv! Speak står bl.a. Anne Linnet, Sten Jørgensen og Scot Surdez for.

Foruden basisformidlingen har vi to andre spor: Kunstsporet – 12 kunstværker i udstillingen, der giver et andet blik på og en kommentar til vores temaer. Til hvert kunstværk hører et lydspor, hvor man kan høre om musikere, der prøver kræfter med billedkunsten eller billedkunstnere, der bruger musik som inspirationskilde. Det engelske spor – er en kort auditiv tur gennem de forskellige temaer i udstillingen for ikke-dansk talende og giver en indgang til temaerne og en kontekstforståelse som hjælp til at forstå 60 års dansk ungdomskultur.

 

Se mere på http://museumragnarock.dk. Ragnarock er en del af ROMU.

 

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget