Skrot, Tech, Makerspoace, Hackerspace

Skrevet af

9. december, 2013

Europaller pakket med brugte go-cart dæk, kasseret it-udstyr, vaskemaskine-tromler og gamle elektroniske husholdnings- redskaber, tallerkener og vaser med skår. Det tårner sig op og er det første, der møder øjet, når man kommer ind på Hovedbiblioteket i Aarhus.

Nogle lader slet ikke til at bemærke det for et bibliotek så atypiske scenarie. Enkelte bliver forargede, men langt de fleste bliver nysgerrige og undersøger, hvad der foregår. Nogle går i gang med at male gammelt porcelæn, lave fyrfadsstager af øldåser eller sy penalhuse af gamle bannere. Andre går mere drastisk til værks med at skille ting ad, bruge hammer og boremaskine og lave deres helt egne designs og opfindelser.

Det er Skrotlab, der er i gang! Hele oktober er der skrot, bæredygtighed og genanvendelse på dagsordenen. Borgere reparerer, kreerer, modificerer og udvikler af alle mulige forskellige slags skrot, og bibliotekets personale gør det samme. Der bliver afviklet foredrag, skraldedates, reparationscafeer, flettework­shops, etnografiske workshops og meget andet. 

Skrotlab er et samarbejdsprojekt
Det kan godt være, at det hele ligner en stor bunke rod, men der er en mening med galskaben. Faktisk er der en velovervejet systematik, og der ligger mange overvejelser bag de bunker, værktøj, aktiviteter og personaleroller, der møder brugerne i Skrot-lab. Skrotlab er et samarbejdsprojekt mellem fem lokale partnere, hvor nogle har været stærke på at bidrage til idéudviklingen, nogle med skrot og værktøj, mens andre har leveret personale, og alle har budt ind med en stærk faglighed.

Skrotlab er et eksempel på, at en række partnere leverer det, de er bedst til, og samlet er der fremkommet et resultat, som ingen af partnerne kunne have lavet alene.    

Makerkultur på biblioteket
Skrotlab er et makerspace og det andet lab i Hovedbibliotekets Forhal. Det første var Techlab – en måneds hackerspace, hvor man kunne lave universal fjernbetjeninger, børst-o-botter, skille computere ad og samle dem igen på nye måder. 

Begge labs er en del af et projekt, hvor bl.a. Roskilde Bibliotekerne sammen med Hovedbiblioteket i Aarhus undersøger perspektiverne ved at arbejde med makerkultur i folkebibliotekerne. Vi undersøger, hvordan folkebiblioteker kan understøtte den enkelte borgers evne til at skabe og tænke kreativt, hvordan vi kan bringe viden og vidensområder aktivt i spil mellem borgerne, og om folkebiblioteket kan blive et innovationsrum i lokalsamfundet. Det undersøger vi helt konkret ved at skabe en række midlertidige labs. 

Projektet er inspireret af makerkulturen og makere, som er mennesker, der laver ting. Med udgangspunkt i paroler som If it is broken – fix it!, If it is not broken – improve it!, Be curious!, Share premises, tools and knowledge!, Do it yourself!, Create together! skaber, udvikler og deler de.

Læring og innovation
Making er ‘learning by doing’ i allerhøjeste potens! Det handler om at lære med fingrene i bolledejen frem for med næsen i kogebogen. Making handler om at dele viden, om at gøre folk i stand til at gøre-det-selv, gøre det, så det passer til den enkelte og gøre det lige en tak bedre. Og det er netop det, der er interessant i en bibliotekskontekst! Kan bibliotekerne blive en smeltedigel for aktiv udveksling af viden og kunnen? Kan bibliotekerne mere aktivt understøtte kreativ tænkning? Kan biblioteket være et handlingssted, hvor man lærer, undersøger og skaber sammen på tværs af generationer, uddannelser og vidensområder? Og hvordan?

Konference om making og innovation
Den 1. april 2014 holder vi en konference i Roskilde, hvor programmet byder på oplæg fra ind- og udland, snigpremiere på den innovationsmodel, som IDEO er ved at udvikle til folkebiblioteker, besøg ved et makerspace og debat om makerspaces, makerkultur og folkeinnovation som en del af det danske biblioteksrum.

Følg projektet på folkelab.dk.

Fakta:
Skrotlab og Techlab er lavet som en del af projektet Lokalsamfundets Innovationsrum, som også bliver kaldt Folkelab. Roskilde Bibliotekerne, Roskilde Universitet, Aarhus Universitet, INSP!, Open Space Aarhus og Borgerservice og Biblioteker i Aarhus står bag projektet, som bliver støttet af Kulturstyrelsens Udviklingspulje for Folke- og Skolebiblioteker.

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...