Social- og sundhedsskoleelever bliver klogere på biblioteket

Skrevet af

17. oktober, 2016

Københavns Biblioteker har netop indgået et samarbejde med SOPU, som skal styrke elevernes brug af bibliotekerne. Det overordnede mål er at introducere relevante tilbud for en gruppe, der kun i mindre grad har brugt biblioteket tidligere.

“Bliv klogere på biblioteket” er et af de nye bibliotekstilbud, som Københavns Biblioteker har udviklet med fokus på at nå borgerne på en ny måde. I projektet Ny Biblioteksbetjening, som står bag, har nytænkningen været at udvikle et tilbud, der passer konkret til temaerne i elevernes undervisningsforløb. Det har været vigtigt, at eleverne får tilbuddet på det rigtige tidspunkt, så de føler, det er relevant for dem. Samtidig passer servicen til ambitionen om at nå flere potentielt nye brugere samlet.

Eleverne er både unge og lidt ældre. Nogle af dem er ikke så bogvante og har svært ved læsning eller har andre sprogproblemer. Eleverne på SOPU er derfor en strategisk udvalgt målgruppe, der kan få gavn af bibliotekstilbuddene, blive styrket fagligt og på den måde undgå at falde fra studiet. Helt konkret bliver eleverne inviteret ind på biblioteket, hvor de får et kursus i at bruge bibliotekstilbuddene.

Tilbuddet til eleverne fra SOPU har allerede givet positive resultater. Udover at kunne bruges som hjælp til studie og arbejde fik en hel del elever øjnene op for bibliotekets digitale tjenester, som de kan tilgå hjemmefra. Fx var det store udvalg af udenlandske aviser og tidsskrifter et hit. Flere af de tosprogede elever fortalte, at de ville gå direkte hjem og fortælle deres familier om tilbuddet.

Elever som ambassadører
Eleverne nævner også eReolen med lyd- og e-bøger og Filmstriben, hvor du kan streame film, som gode tilbud. Det kan SOSU-eleverne konkret bruge i deres arbejde og anbefale til borgere, de besøger. Eleverne bliver på den måde ambassadører for bibliotekerne, og flere borgere kan få gavn af litteraturen og tilbuddene.

For Martin Caspersen, en af de elever der har deltaget i kurset, er det ikke nyt at gå på biblioteket. Alligevel er han blevet præ-senteret for tilbud, han ikke kendte til: “Jeg bruger biblioteket og låner tit bøger, men der er en masse, jeg ikke kendte til. Fx Press Reader, hvor man kan læse aviser fra hele verden. Det kommer jeg til at bruge – også i mit arbejde som Social og Sundhedsassistent. Og Filmstriben vil jeg helt sikkert kigge på en ekstra gang.” Han sekundres af en anden elev, Nicklas Pedersen, som også fået øjnene op for nye tilbud:

“Jeg har ikke før brugt bibliotekerne, men det var fedt at blive præsenteret for tingene. Filmstriben er det første, jeg vil kaste mig over.” Martin og Nicklas er ikke alene om at have fået åbnet øjnene for det ekstra, som bibliotekerne kan tilbyde, og generelt har eleverne fra SOPU været tilfredse.

Info-guide fra SOPU, Erik Poulsen, har også oplevet, at de første kursusgange var en succes for flere af eleverne. “For nogle var det ligesom at træde ind i en helt ny verden, ligesom første gang på et museum, og på den måde virkede det alment dannende. Eleverne bliver klogere på bibliotekstilbuddene, og de kan se en relevans i forhold til deres studie og kommende arbejde”, fortæller han.

På SOPU ser man en klar fordel i, at eleverne for manges vedkommende bliver introduceret til et nyt univers, hvor de henter inspiration og viden privat såvel som fagligt – også gennem andre medier end bøger. De første kursusgange har været en succes, og er derfor nu blevet en fast del af uddannelsesforløbet.

På Københavns Biblioteker er man glade for, at samarbejdet gavner alle parter. Det understøtter således også bibliotekernes mål om at nå nye målgrupper og brede bibliotekerne ud til flere borgere.

Forløbet på SOPU:

•   Indsatsen er et såkaldt en-til-mange-tilbud. Eleverne bliver introduceret til biblioteket, vist rundt og præsenteret for relevante tilbud, de kan bruge i forbindelse med studie og arbejde.
•   Succeskriteriet for antal af elever, der skal gennem kurset årligt er 400. Det ser ud til, at målet bliver nået og endda overgås.
•   “Bliv klogere på biblioteket” foregår på Vesterbro, men samarbejdet går på tværs af alle Københavns Biblioteker.

 

Troels Hedegaard Mortensen, Kultur og Kommunikation, Hovedbiblioteket og Biblioteksudvikling, Københavns Kommune

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...