Tænk som gæst – optræd som vært!

Skrevet af

14. august, 2011
Medarbejdere, ledere – alle er kommet på arbejde i Aalborg og skal nu lære at agere som den gode vært for bibliotekets brugere. I et nyt projekt er opgaven systematisk at afprøve metoder til formidling i mødet med gæsterne i biblioteket og derud fra at definere et nyt servicebegreb for bibliotekerne.
 
Metoderne tager deres afsæt i detail- og turistbranchen, men også i en videreudvikling af vore egne erfaringer. Det kan være metoder omkring floorwalking, mersalg, uniformering, personligt salg – alle begreber vi kender fra andre brancher. Men det er nødvendigt for bibliotekerne at definere disse metoder og servicebegrebet til det rum, som bibliotekspersonalet agerer i samt i forhold til vores faglighed.
 
Projektet Værtensklasse søger at finde svar på, hvordan vi som bibliotekspersonale kan arbejde med netop de meta- og relationskompetencer, der nævnes i Folkebibliotekerne i vidensamfundet. Unikt for projektet er, at disse svar skal danne udgangspunkt for en ny teori på området, der sammen med erfaringerne er grundlaget i et kompetenceudviklingsforløb, som tilbydes biblioteker i hele landet.
 
For at kunne udvikle et servicebegreb, som alle kan arbejde ud fra, er det naturligvis nødvendigt med en fælles ramme, og der arbejdes derfor i starten af projektet med værtskab indadtil ud fra devisen: Smiler vi selv, så gør vore gæster det også. For at få hele organisationen med arbejder projektgruppen som ambassadører blandt kollegaer bl.a. med interne dialog-møder og sjov fredag, hvor arbejdsglæden er i fokus. Med en ekstern konsulent gennemføres grundkurser i værtskab for alle personalegrupper, ligesom ledelsen coaches i værtskabsledelse for at sikre projektets forankring på alle niveauer.
 
Her arbejdes med bibliotekets værdier og hvor grænsen skal sættes i forhold til projektet. Vaner og rutiner sættes under lup, og når grundlaget er lagt indadtil skal der arbejdes med værtskab udadtil. Først træner vi og herefter testes målrettet værtskabs- og formidlingsmetoder over for vores gæster.
 
Konsulentfirmaet Danske Værter med Marianne Hvid er inspirator og medspiller, Carl-Gustav Johannsen fra IVA er følgeforsker og vores kollegaer fra Herning og Silkeborg leger med i projektet, som løber indtil 31. marts 2012. Projektet er støttet af Styrelsen for Bibliotek og Medier og Edvard Pedersens Biblioteksfond.
 
Følg projektet her i bladet og på www.centralbibliotek.dk.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023. Debatten ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...