Tænk som gæst – optræd som vært!

Skrevet af

Inge Tang Nannerup, Ove Hesselbjerg, Sonja Ibach Nissen

14 august, 2011
Medarbejdere, ledere – alle er kommet på arbejde i Aalborg og skal nu lære at agere som den gode vært for bibliotekets brugere. I et nyt projekt er opgaven systematisk at afprøve metoder til formidling i mødet med gæsterne i biblioteket og derud fra at definere et nyt servicebegreb for bibliotekerne.
 
Metoderne tager deres afsæt i detail- og turistbranchen, men også i en videreudvikling af vore egne erfaringer. Det kan være metoder omkring floorwalking, mersalg, uniformering, personligt salg – alle begreber vi kender fra andre brancher. Men det er nødvendigt for bibliotekerne at definere disse metoder og servicebegrebet til det rum, som bibliotekspersonalet agerer i samt i forhold til vores faglighed.
 
Projektet Værtensklasse søger at finde svar på, hvordan vi som bibliotekspersonale kan arbejde med netop de meta- og relationskompetencer, der nævnes i Folkebibliotekerne i vidensamfundet. Unikt for projektet er, at disse svar skal danne udgangspunkt for en ny teori på området, der sammen med erfaringerne er grundlaget i et kompetenceudviklingsforløb, som tilbydes biblioteker i hele landet.
 
For at kunne udvikle et servicebegreb, som alle kan arbejde ud fra, er det naturligvis nødvendigt med en fælles ramme, og der arbejdes derfor i starten af projektet med værtskab indadtil ud fra devisen: Smiler vi selv, så gør vore gæster det også. For at få hele organisationen med arbejder projektgruppen som ambassadører blandt kollegaer bl.a. med interne dialog-møder og sjov fredag, hvor arbejdsglæden er i fokus. Med en ekstern konsulent gennemføres grundkurser i værtskab for alle personalegrupper, ligesom ledelsen coaches i værtskabsledelse for at sikre projektets forankring på alle niveauer.
 
Her arbejdes med bibliotekets værdier og hvor grænsen skal sættes i forhold til projektet. Vaner og rutiner sættes under lup, og når grundlaget er lagt indadtil skal der arbejdes med værtskab udadtil. Først træner vi og herefter testes målrettet værtskabs- og formidlingsmetoder over for vores gæster.
 
Konsulentfirmaet Danske Værter med Marianne Hvid er inspirator og medspiller, Carl-Gustav Johannsen fra IVA er følgeforsker og vores kollegaer fra Herning og Silkeborg leger med i projektet, som løber indtil 31. marts 2012. Projektet er støttet af Styrelsen for Bibliotek og Medier og Edvard Pedersens Biblioteksfond.
 
Følg projektet her i bladet og på www.centralbibliotek.dk.

Hver 5. dansker i digitalt limbo

Vi må stille krav til en demokratisering af teknologiudviklingen. Godt nok er Danmark udråbt til verdensmester som digitaliseret land men vores løsninger og systemer efterlader ...

Vi skal til valg

LEDER Ethvert valg er en fejring af demokratiet. Derfor skal vi selvfølgelig byde folketingsvalget velkommen. Også selvom det betyder, at en række politiske forlig indgået hen ...