Tid til eftersyn af børnehavers læsning og deres adgang til bøger

Skrevet af

12. februar, 2020

Er der en voksen til stede? Alle ved, hvad opmærksomhed og omsorg for det lille barns udvikling betyder, og debatten har siden valget haft fokus på en stadig mere knap bemanding i børnehaverne.

Nu har EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) udsendt en rapport om kvaliteten af interaktion og af det pædagogiske læringsarbejde i kommunale børneinstitutioner for de 3-5 årige på nationalt plan. I EVA's undersøgelse af de kommunale børnehaver siges det bl.a., at det pædagogiske personale generelt er gode til at interagere med børnene, men f.eks. også at legeområderne i mange børnehaver ikke er sær-ligt attraktive for børnene.

Et godt sprog og en aktiv sprogstimulering er et andet fokusområde. Her ligger øjensynlig mange steder en regulær opgave for både pædagoger og for de lokale bi-blioteker som deres samarbejdspartnere.

For skønt mange kommunale børnehavers arbejde med at stimulere børnenes sprog er af god kvalitet og nært knyttet til det pædagogiske personales sproglige interaktion med børnene – gælder det kun i lige godt halvdelen af børnehaverne.

”Når arbejdet med sprog og literacy kun er af tilstrækkelig kvalitet i nogle børnehaver, skyldes det især, at personalet i knap halvdelen af de undersøgte børnehaver (48%) hverken læser med børnene eller inddrager bøger i deres aktiviteter med børnene.” Derudover siger rapporten ”- er der generelt mangel på bøger, som børnene selv kan komme til f.eks. i et område indrettet specifikt til læsning”.

Hvordan står det til i jeres kommune?

■ Her i Danmarks Biblioteker er der ofte bragt omtale af inspirerende, gode bog- og sprogprojekter i landets børnehaver og biblioteker. Find inspiration her i bladet i artiklen fra Esbjerg, hvor biblioteket, UC Syds pædagoguddannelse og børneinstitutionerne samarbejder. Og få idéer til jeres kommune i f.eks. bibliotekernes sprogsporet.dk.

Hent EVA rapporten på kortlink.dk/ 24rxa, og læs mere om bl.a. ”Kvalitet i sprog og literacy”.

Artiklen er fra Danmarks Biblioteker nr. 1, 2020.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023. Debatten ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...