- Bogstart bygger på idéen om at styrke børns sprog ved at give bøger og gode råd om læsning til forældre. Læsning, og især dialogisk læsning med inddragelse af barnet, er blandt de metoder, der er mest evidens for som havende en positiv indflydelse på børns sprog
- Forældrene modtager Bogstart og bibliotekernes bogstarts formidlere positivt
- Hele 58 % af forældrene oplever selv, at Bogstart har ændret deres læsevaner.
Tidlig bogstart gør en forskel
Biblioteksprojektet Bogstart har siden 2009 tilbudt små børn bogpakker og bogsnak i hjemmet med forældrene, som en service fra biblioteket i udsatte boligområder med det formål at understøtte sprogtilegnelse. Center for Børnesprog på Syddansk Universitet har netop udgivet en rapport, der viser, at Bogstart ændrer familiers læsevaner. Centret har interviewet 41 familier i boligområder i Odense og Sønderborg kommuner. Heraf har 80 % af familierne ikke-vestlig baggrund. Interviewene har handlet om familiernes oplevelse med Bogstart og stillet spørgsmål om forældrenes viden om og holdning til børns sprogtilegnelse. Andre spørgsmål har afdækket, hvilke sprogligt relevante aktiviteter familierne har til daglig.
Center for Børnesprog fastslår i rapporten, at Bogstart har et stort potentiale i en fortsat indsats for små børns sprog og finder, at projektet bør yderligere undersøges. De tre argumenter for det store potentiale i Bogstart er:
Det har i bibliotekssektoren undervejs i projektet flere gange været drøftet om ikke Bogstart skulle udvikles som et bredere tilbud, at også andre børnefamilier kunne have glæde af sådan et tilbud. Den nye rapport tyder på, at en sådan mulighed ville være en relevant idé. Spørgsmålet er så bare, hvorfra midlerne til et udvidet projekt skal komme. Læs mere om hvad Bogstart er i praksis i Sønderborg og Brøndby kommuner i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2009.