Der er pludselig blevet rift om bøger, der har stået glemt på bibliotekets hylder. Boganmeldelser på det sociale medie TikTok har via tagget #booktok nemlig fået flere unge til at læse og låne bøger, lød det på DR.dk i starten af året. Og en ekspert pegede på, at den store interesse for bøger er ’en gylden mulighed for bibliotekerne’ til at være med i samtalen og skabe ’lidt mere kvalificeret formidling’.
To forhold gør imidlertid Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening, loren ved sagen, siger han til Kultur-monitor.dk 12. januar.
I rapporten Børn og unges læsning 2021 (juni 2022) er der blandede signaler i synet på sociale medier – heriblandt Facebook, Instagram og ikke mindst TikTok – som bogformidlingsfænomener. Blandt andet noteres det, at et højt forbrug af sociale medier kan være forbundet med ’en række negative udviklingstendenser’, at unge fanges ind i ’et spil om popularitet, social positionering og sammenligning med andre’.
Dertil kommer hele GDPR-vinklen, de regler der skal sikre privatlivet og deling af ens informationer. Her skal biblioteker være varsomme i forhold til uhensigtsmæssig videreformidling af børns data.