To amerikanske kampagneuger

Skrevet af

Per Nyeng

1 juli, 2015

USA: Siden 1958 har de amerikanske biblioteker med biblioteksforeningen ALA som indpisker og hovedsponsor haft en uge i april, hvor der i særlig grad blev slået på tromme for bibliotekssagen. Og med alle typer af biblioteker som deltagere.

I de første år fokuseredes der i denne National Library Week især på læsning og bøger. “Wake up and read”, lød det allerførste slogan således. De årlige slogans, enkelte gentaget eller varieret i forhold til foregående år, fik dog efterhånden et langt bredere sigte. Her kommer ti med appel og aktualitet også i en dansk bibliotekssammenhæng:

Reading is the key; Read – keep growing;  Be all you can be – read; America’s greatest bargain – the library; Get a head – start at The Library; Libraries Changes Lives; Read, Learn, Connect @ your library; Changes your world @ your library; Unlimited possibilities @ your library.

En anden spektakulær, årligt tilbagevendende begivenhed i amerikansk biblioteksvæsen er Banned Books Week. Her er det ALA’s Office for Intellectual Freedom, der i vid udstrækning står for kampagnematerialet og støber de kugler, der skal stoppe eller i det mindste dæmme op for censur af bibliotekernes materialevalg, specielt mange skolebibliotekers.

Regeringen er i arbejdstøjet… holder løfterne?

Trods kun relativt få måneder bag sig kan ingen sige, at regeringen ikke er trukket i arbejdstøjet, som lovet ved tiltrædelsen i december 2022. En del meningsdannere og andre ...

Paw Østergaard Jense, formand for Danmarks Biblioteksforening, 2022 -

Kære kulturminister, tillykke med jobbet

LEDER Der er megen ære i at være minister for kultur. Jakob; du har været ude og titulere dig selv som minister for demokrati og dannelse. Det er stærkt og det forpligter. ...