To amerikanske kampagneuger

Skrevet af

Per Nyeng

1 juli, 2015

USA: Siden 1958 har de amerikanske biblioteker med biblioteksforeningen ALA som indpisker og hovedsponsor haft en uge i april, hvor der i særlig grad blev slået på tromme for bibliotekssagen. Og med alle typer af biblioteker som deltagere.

I de første år fokuseredes der i denne National Library Week især på læsning og bøger. “Wake up and read”, lød det allerførste slogan således. De årlige slogans, enkelte gentaget eller varieret i forhold til foregående år, fik dog efterhånden et langt bredere sigte. Her kommer ti med appel og aktualitet også i en dansk bibliotekssammenhæng:

Reading is the key; Read – keep growing;  Be all you can be – read; America’s greatest bargain – the library; Get a head – start at The Library; Libraries Changes Lives; Read, Learn, Connect @ your library; Changes your world @ your library; Unlimited possibilities @ your library.

En anden spektakulær, årligt tilbagevendende begivenhed i amerikansk biblioteksvæsen er Banned Books Week. Her er det ALA’s Office for Intellectual Freedom, der i vid udstrækning står for kampagnematerialet og støber de kugler, der skal stoppe eller i det mindste dæmme op for censur af bibliotekernes materialevalg, specielt mange skolebibliotekers.

Klimakrisen er konkret, nærværende og højaktuel

LEDER Klimakrisen, den globale opvarmning mv. er almindeligt anerkendt… efterhånden. COP27, klimakonferencen, er netop afsluttet med et magert resultat. En erklæring fra ...

Set fra MIN stol – Vi udvikler boligområder og fællesskaber med kultur

Vi har et højt velfærdsniveau i Gladsaxe Kommune, men vi kan altid blive bedre og arbejder på forskellige måder med styrkelse af kernevelfærden bl.a. ved at medtænke ...