To amerikanske kampagneuger

Skrevet af

Per Nyeng

1 juli, 2015

USA: Siden 1958 har de amerikanske biblioteker med biblioteksforeningen ALA som indpisker og hovedsponsor haft en uge i april, hvor der i særlig grad blev slået på tromme for bibliotekssagen. Og med alle typer af biblioteker som deltagere.

I de første år fokuseredes der i denne National Library Week især på læsning og bøger. “Wake up and read”, lød det allerførste slogan således. De årlige slogans, enkelte gentaget eller varieret i forhold til foregående år, fik dog efterhånden et langt bredere sigte. Her kommer ti med appel og aktualitet også i en dansk bibliotekssammenhæng:

Reading is the key; Read – keep growing;  Be all you can be – read; America’s greatest bargain – the library; Get a head – start at The Library; Libraries Changes Lives; Read, Learn, Connect @ your library; Changes your world @ your library; Unlimited possibilities @ your library.

En anden spektakulær, årligt tilbagevendende begivenhed i amerikansk biblioteksvæsen er Banned Books Week. Her er det ALA’s Office for Intellectual Freedom, der i vid udstrækning står for kampagnematerialet og støber de kugler, der skal stoppe eller i det mindste dæmme op for censur af bibliotekernes materialevalg, specielt mange skolebibliotekers.

Hver 5. dansker i digitalt limbo

Vi må stille krav til en demokratisering af teknologiudviklingen. Godt nok er Danmark udråbt til verdensmester som digitaliseret land men vores løsninger og systemer efterlader ...

Vi skal til valg

LEDER Ethvert valg er en fejring af demokratiet. Derfor skal vi selvfølgelig byde folketingsvalget velkommen. Også selvom det betyder, at en række politiske forlig indgået hen ...