To DB-temadage om bibliotek og læring

Skrevet af

13. oktober, 2014

Til Danmarks Biblioteksforenings interaktive temadage 15. og 17. september ’Brug biblioteket som dynamisk læringsrum’ på NordVest Biblioteket i København og i Mølleparken i Aarhus kunne deltagende biblioteker vælge at indsende eksempler på aktuelle lokale projekter, hvilket en del havde gjort.

To blev udvalgt til præsentation her i bladet som eksponent for henholdsvis små og større projekter. Neden for introduceres kort Allerød Biblioteks idé, mens Silkeborgs meget omfattende læringsprojekt tages op i Danmarks Biblioteker nr. 6.

Begge koncepter vil kunne ’genbruges’ af andre kommuners biblioteker.

Fire udviklingsopgaver
Stort set alle landets biblioteker står lige nu over for at skulle opkvalificere deres læringstilbud. Det kan handle om mange ting. Men generelt pegede de indkomne projekter på, at bibliotekerne skal se på fire opgaver:

– Styrke læringsaspektet generelt i lokale tilbud og rum med særlig vægt på intuitiv læring. Ikke mindst i de såkaldt ‘åbne biblioteker’, hvor der ikke er adgang til professionel bistand hele tiden.

– Man vil desuden gerne styrke (selv-)læringsaspektet omkring biblioteksorientering, netsøgning og digital dannelse. Herunder sætte fokus på netadfærd og vurdering af netkilder/offentlig digital kommunikation. Og man ønsker at gøre det på mere attraktive måder end hidtil.

– Højt på dagsordenen står et (udvidet) samarbejde med de lokale folkeskoler. Naturligvis initieret af folkeskolereformen og idéen om at invitere lokalsamfundet mere indenfor. Og hvordan det kan ske i praksis er et påtrængende spørgsmål.
Konkret arbejder flere med at skabe nye tilbud til skolens ældste klasser og helt unge studerende. Det handler om alt fra etablering af nye læringsrum til at skabe nye unge-rum i biblioteket sammen med de unge.

– Makerspaces, med f.eks. adgang til 3D-printere og meget andet og videreudvikling af disse, står også højt på programmet. Fra, som ofte hidtil, at være en slags arrangementstilbud ved særlige lejligheder/sommerferietilbud o.l. til at blive en service og et mere bevidst, permanent ’lærings- og produktionstilbud’.

Læs mere om temadagene på www.db.dk/temadag14-kbh hhv. – aarhus.

Biblioteket – lokalsamfundets fælles sted

I mange kommuner har man i flere år åbnet biblioteket, også når det var ‘lukket’ – altså med udvidet åbningstid uden bemanding. Det giver ind imellem uro og skaber ...

Overblik og aktuelle AI-problematikker

Sådan styres din adgang til viden på nettet af kunstig intelligens. Kunstig intelligens / AI (artificial intelligence) er for alvor kommet på dagsordenen de sidste år – ikke ...

Stevns åbner nyt børnemekka

Børnekulturhuset i Stevns Kommune skal gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgang til læsning og litteraturens verden på en anderledes ...

Set fra MIN stol: Vi skal vække børnenes lyst til at læse

Med nyt Børnekulturhus for leg og læring vil Stevns Kommune genoplive læselysten og samtidig give børn med læsevanskeligheder nye oplevelser. Folkebibliotekerne står ved en ...

AI – Biblioteket har en kæmperolle

“AI – Biblioteket har en kæmperolle. Ikke mindst i forhold til unge og studerende i landets fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.” Man taler ofte om, at ...

AI – dansk sprogmodel undervejs

Når der tales kunstig intelligens tales også ofte om behovet for ‘en dansk sprogmodel’. Hvorfor det? SF har bl.a. fremsat forslag til folketingsbeslutning. Man ...

Norge: Sammen om læsning – Leselyststrategien 2024-2030

Vi skal bygge en stærkere kultur for læsning. Samarbejde mellem skoler og biblioteker skal styrke læselysten i Norge. Den norske regering har, som man kunne læse i Danmarks ...

Bibliotek på ungdomsøen

Sommeren før corona blev Middelgrundsfortet ved Københavns Havn forvandlet til de unges ø, da Ungdomsøen åbnede i august 2019. Øen er for unge og udvikles af unge. Nu har ...