To DB-temadage om bibliotek og læring

Skrevet af

13. oktober, 2014

Til Danmarks Biblioteksforenings interaktive temadage 15. og 17. september ’Brug biblioteket som dynamisk læringsrum’ på NordVest Biblioteket i København og i Mølleparken i Aarhus kunne deltagende biblioteker vælge at indsende eksempler på aktuelle lokale projekter, hvilket en del havde gjort.

To blev udvalgt til præsentation her i bladet som eksponent for henholdsvis små og større projekter. Neden for introduceres kort Allerød Biblioteks idé, mens Silkeborgs meget omfattende læringsprojekt tages op i Danmarks Biblioteker nr. 6.

Begge koncepter vil kunne ’genbruges’ af andre kommuners biblioteker.

Fire udviklingsopgaver
Stort set alle landets biblioteker står lige nu over for at skulle opkvalificere deres læringstilbud. Det kan handle om mange ting. Men generelt pegede de indkomne projekter på, at bibliotekerne skal se på fire opgaver:

– Styrke læringsaspektet generelt i lokale tilbud og rum med særlig vægt på intuitiv læring. Ikke mindst i de såkaldt ‘åbne biblioteker’, hvor der ikke er adgang til professionel bistand hele tiden.

– Man vil desuden gerne styrke (selv-)læringsaspektet omkring biblioteksorientering, netsøgning og digital dannelse. Herunder sætte fokus på netadfærd og vurdering af netkilder/offentlig digital kommunikation. Og man ønsker at gøre det på mere attraktive måder end hidtil.

– Højt på dagsordenen står et (udvidet) samarbejde med de lokale folkeskoler. Naturligvis initieret af folkeskolereformen og idéen om at invitere lokalsamfundet mere indenfor. Og hvordan det kan ske i praksis er et påtrængende spørgsmål.
Konkret arbejder flere med at skabe nye tilbud til skolens ældste klasser og helt unge studerende. Det handler om alt fra etablering af nye læringsrum til at skabe nye unge-rum i biblioteket sammen med de unge.

– Makerspaces, med f.eks. adgang til 3D-printere og meget andet og videreudvikling af disse, står også højt på programmet. Fra, som ofte hidtil, at være en slags arrangementstilbud ved særlige lejligheder/sommerferietilbud o.l. til at blive en service og et mere bevidst, permanent ’lærings- og produktionstilbud’.

Læs mere om temadagene på www.db.dk/temadag14-kbh hhv. – aarhus.

Børn fortjener bedre end en læsekrise

LEDER Det er en foruroligende kendsgerning, at mange børn i Danmark mangler evne og lyst til at læse. Ifølge de seneste PIRLS og PISA undersøgelser blandt elever på ...

2024: Hvad er opgaven

På den store klinge er det på mange måder fremtiden, der skal tages stilling til i 2024. Fra massive klimaproblemer til digitale udfordringer omkring kunstig intelligens og ...

Sæt gang i lokal brugerudvikling

Få den store brugerundersøgelse Biblioteksbrug i dag og i morgen som PIXI. Undersøgelsen skaber et overblik og giver ny indsigt i bibliotekernes virksomhed, samt peger på veje ...

Er der nogen, der vil være med?

Vi skal tilbage på sporet kære sektor, opfordrede Pernille Schaltz, biblioteks- og borgerservicechef i Herning, i et debatindlæg i Danmarks Biblioteker nr. 6, 2023. Debatten ...

Set fra MIN stol – Vejen til Vejle Bibliotek og Kulturhus

Biblioteker kan noget særligt for en by og dens borgere, alligevel har vejen til et tidssvarende bibliotek i Vejle været lang. Nu sættes turbo på planerne. Aktuelt er vi gået ...

Velfærd skaber vi sammen

Ny vision undervejs: Roskilde Kommune skal være alle tiders sted at bo og leve i. Borgerne er inviteret med i processen. Det bedste liv er dem, vi deler med andre. Det kræver ...

En stærk læsekultur – en del af løsningen

I Roskilde Kommune er der politisk fokus på at arbejde strategisk med at skabe en stærk læsekultur. Fordi vi ved, at læsning kan være indgangen til et fællesskab, den kan ...

Demokratisk debat og samtale under pres: Hvad er bibliotekets rolle?

Lokaldemokratiet er udfordret, hvordan skaber vi et fælles åbent rum for debat og samtale? Hvordan kan alle komme til orde? Demokratiet lever og har det godt på bibliotekerne. ...