To DB-temadage om bibliotek og læring

Skrevet af

13. oktober, 2014

Til Danmarks Biblioteksforenings interaktive temadage 15. og 17. september ’Brug biblioteket som dynamisk læringsrum’ på NordVest Biblioteket i København og i Mølleparken i Aarhus kunne deltagende biblioteker vælge at indsende eksempler på aktuelle lokale projekter, hvilket en del havde gjort.

To blev udvalgt til præsentation her i bladet som eksponent for henholdsvis små og større projekter. Neden for introduceres kort Allerød Biblioteks idé, mens Silkeborgs meget omfattende læringsprojekt tages op i Danmarks Biblioteker nr. 6.

Begge koncepter vil kunne ’genbruges’ af andre kommuners biblioteker.

Fire udviklingsopgaver
Stort set alle landets biblioteker står lige nu over for at skulle opkvalificere deres læringstilbud. Det kan handle om mange ting. Men generelt pegede de indkomne projekter på, at bibliotekerne skal se på fire opgaver:

– Styrke læringsaspektet generelt i lokale tilbud og rum med særlig vægt på intuitiv læring. Ikke mindst i de såkaldt ‘åbne biblioteker’, hvor der ikke er adgang til professionel bistand hele tiden.

– Man vil desuden gerne styrke (selv-)læringsaspektet omkring biblioteksorientering, netsøgning og digital dannelse. Herunder sætte fokus på netadfærd og vurdering af netkilder/offentlig digital kommunikation. Og man ønsker at gøre det på mere attraktive måder end hidtil.

– Højt på dagsordenen står et (udvidet) samarbejde med de lokale folkeskoler. Naturligvis initieret af folkeskolereformen og idéen om at invitere lokalsamfundet mere indenfor. Og hvordan det kan ske i praksis er et påtrængende spørgsmål.
Konkret arbejder flere med at skabe nye tilbud til skolens ældste klasser og helt unge studerende. Det handler om alt fra etablering af nye læringsrum til at skabe nye unge-rum i biblioteket sammen med de unge.

– Makerspaces, med f.eks. adgang til 3D-printere og meget andet og videreudvikling af disse, står også højt på programmet. Fra, som ofte hidtil, at være en slags arrangementstilbud ved særlige lejligheder/sommerferietilbud o.l. til at blive en service og et mere bevidst, permanent ’lærings- og produktionstilbud’.

Læs mere om temadagene på www.db.dk/temadag14-kbh hhv. – aarhus.

De kommunale budgetter og bibliotekets samfundskraft

Biblioteket skal rykkes op på dagsordenen. Budgetkataloger er på vej, og i kommunerne går drøftelserne om midler og muligheder på drift og anlæg i 2025 i gang fra april. ...

Sønderborg Værtsby Bibliotekspolitisk Topmøde 2024

BESØG MULTIKULTURHUSET! Folk stod i kø på havnen for at være med til åbningen af Multikulturhuset. “Vi har nu fået nogle helt fantastiske faciliteter for kultur og kunst. ...

Interview – EBLIDA står et godt sted

Vi bliver involveret i flere EU-projekter, vi laver vores egen EU-ansøgning, og vi øger vores tilstedeværelse i Bruxelles, fortæller Mikkel Christoffersen, den nye direktør ...

Man kan regne med bibliotekerne

Også i AI-tider, fastslår Annette W. Godt i forlængelse af “Er der nogen, der vil være med” – debatten om bibliotekernes informationsopgave i dag. Men med ...

Set fra MIN stol: Kalundborg – vejen til en moderne innovativ videns- og oplevelseskommune

Kalundborg Kommune er i en gennemgribende udvikling! Fra at have været en mindre havneby i Vestsjælland til at være den største havneby på Sjælland med ny industri og ...

Grundloven har 175-års jubilæum

Og bibliotekerne er indbudt til fejringen. Med en bevilling på 9,7 millioner over fire år fra Nordea-fonden vil GRUNDLOVSFESTEN.dk engagere skoler, biblioteker, boligforeninger ...

Havneparken og Pakhuset i Kalundborg tager form

I 2015 blev den gamle kornsilo fra 1903 på havnen i Kalundborg revet ned, og det skabte et nyt åbent område nær bymidten og tæt på stationen – der står foran en ...

Faglitteraturens udfordringer

Faglitteratur er et absolut nødvendigt element i vores fælles viden om verdenen, som den er og var. Den er forudsætningen for, at vi kan deltage i den demokratiske samtale, den ...