To DB-temadage om bibliotek og læring

Skrevet af

13. oktober, 2014

Til Danmarks Biblioteksforenings interaktive temadage 15. og 17. september ’Brug biblioteket som dynamisk læringsrum’ på NordVest Biblioteket i København og i Mølleparken i Aarhus kunne deltagende biblioteker vælge at indsende eksempler på aktuelle lokale projekter, hvilket en del havde gjort.

To blev udvalgt til præsentation her i bladet som eksponent for henholdsvis små og større projekter. Neden for introduceres kort Allerød Biblioteks idé, mens Silkeborgs meget omfattende læringsprojekt tages op i Danmarks Biblioteker nr. 6.

Begge koncepter vil kunne ’genbruges’ af andre kommuners biblioteker.

Fire udviklingsopgaver
Stort set alle landets biblioteker står lige nu over for at skulle opkvalificere deres læringstilbud. Det kan handle om mange ting. Men generelt pegede de indkomne projekter på, at bibliotekerne skal se på fire opgaver:

– Styrke læringsaspektet generelt i lokale tilbud og rum med særlig vægt på intuitiv læring. Ikke mindst i de såkaldt ‘åbne biblioteker’, hvor der ikke er adgang til professionel bistand hele tiden.

– Man vil desuden gerne styrke (selv-)læringsaspektet omkring biblioteksorientering, netsøgning og digital dannelse. Herunder sætte fokus på netadfærd og vurdering af netkilder/offentlig digital kommunikation. Og man ønsker at gøre det på mere attraktive måder end hidtil.

– Højt på dagsordenen står et (udvidet) samarbejde med de lokale folkeskoler. Naturligvis initieret af folkeskolereformen og idéen om at invitere lokalsamfundet mere indenfor. Og hvordan det kan ske i praksis er et påtrængende spørgsmål.
Konkret arbejder flere med at skabe nye tilbud til skolens ældste klasser og helt unge studerende. Det handler om alt fra etablering af nye læringsrum til at skabe nye unge-rum i biblioteket sammen med de unge.

– Makerspaces, med f.eks. adgang til 3D-printere og meget andet og videreudvikling af disse, står også højt på programmet. Fra, som ofte hidtil, at være en slags arrangementstilbud ved særlige lejligheder/sommerferietilbud o.l. til at blive en service og et mere bevidst, permanent ’lærings- og produktionstilbud’.

Læs mere om temadagene på www.db.dk/temadag14-kbh hhv. – aarhus.

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget