Valg med folkebiblioteket

Skrevet af

18. oktober, 2011
Hele 87,7% af landets borgere valgte i år at gå til stemmeurnen. Tæt på en rekord om ikke egentlig rekord, så dog ifølge DR den højeste stemmeprocent i 27 år. For ikke siden Folketingsvalget i 1984 har så mange borgere valgt at give deres stemme til kende. Som bekendt med et meget tæt opløb som resultat. Bibliotekerne var som det lokale sted for oplysning, information og som demokratiudvikling naturligvis også med.
 
Landet over har stort set alle biblioteker i denne egenskab således bidraget til valget. Med formidling af praktisk valg-information og henvisning til de enkelte partier på internettet, med fremlagt informationsmateriale og med afholdelse af arrangementer, hvor man kunne møde de lokale kandidater. Men også som egentlige valgsteder i forbindelse med brevafstemning og digital afstemning. 
 
Også Danmarks Biblioteksforening bidrog til Folketingsvalget med kampagnen “Fortæl din politiker…” om biblioteket og dets betydning for den enkelte, – med nedtællingsindslag dag for dag. Som f.eks. på dag 8 før valget den 15. september hvor det hed: ”8 dage til valget – Fortæl din politiker, at biblioteket giver børn lyst til at læse” – udsagn, som blev suppleret med yderligere information.

Lokaldemokratiet har brug for nye skuldre, stærke rum og læsestunder

Når vi taler om at styrke lokaldemokratiet, handler det om de rum, hvor demokrati skabes; i samtalen, i læsning, i fællesskabet. I dag hedder det rum biblioteket

Kulturudvalg 2026-2029

Efter kommunalvalget har vi fået et mere varieret politisk landskab i byrådene, og Danmarks Biblioteksforening hilser alle nye lokalpolitikere velkommen

Viborg er byen, hvor vi mødes

Når deltagerne til Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 sætter kurs mod Viborg, går turen til en by, hvor demokratiet har levet i århundreder

Verdens bedste digitale bibliotek

Siden den spæde start i 2011 – og trods uenigheder mellem forfattere, forlag og biblioteker undervejs – er lånekurverne kun gået opad de sidste 15 år

Musikken lever på bibliotekerne

Midt i en streamingtid spiller bibliotekerne stadig en rolle, når det gælder formidling af de gode musikalske oplevelser - nu med nyt fagligt netværk

Derfor får du det godt af at gå på biblioteket

Biblioteket er et sted, hvor man aldrig føler sig overvåget eller presset. Man kan være alene uden at være ensom

AutismGoTo

Som det første bibliotek blandt en række kulturinstitutioner har Biblioteket Frederiksberg fået udarbejdet en social præsentation målrettet besøgende med autisme

Vi burde tale mere om litteratur – også i ledelsesrummet

De senere år har flere ledere opdaget, at skønlitteraturen kan give dem helt nye indfaldsvinkler til deres virke.