Vild med bøger

Skrevet af

22. december, 2011

Folk er helt vilde med bøger, og det er ikke kun bogfolket. Læseklubber skyder op som paddehatte, og det samme gør kampagner for ordet og bogen fra 'Ordet Fanger' til egentlige bogmesser.

I år deltog ca. 24.000 mennesker f.eks. i Bogforum i København i november. Næste år rykkes begivenheden til Bella Centret, så der er plads til mange flere bøger, aktiviteter og besøgende. Og folk kommer gerne langvejs fra.

Også VILD MED ORD, Århus Litteraturfestival sidst i august, var et tilløbsstykke. Omkring 3.000 besøgte Ridehuset. WMO havde arrangeret bustur med opsamling forskellige steder fra, så andre end århusianere kunne deltage.

Aase Riisberg, bibliotekar ved Faaborg-Midtfyn Bibliotekerne fortæller til Danmarks Biblioteker: “På Fyn samlede VMO-bussen op i Ringe og Odense. Her fra var vi tilmeldt ni, men kun otte personer endte med at tage med bussen. Der var afgang fra Faaborg-Midtfyn Bibliotekerne i Ringe om morgenen og efter et enkelt stop og en hyggelig bustur nåede vi Ridehuset i Aarhus lidt i 11. Det var en fin dag med mange gode litteraturoplevelser. Et rigtig godt arrangement, interessante foredrag, interviews og udstillingsstande om aktuel litteratur.

Og Ridehuset var spændende og professionelt indrettet med afdelinger til de forskellige funktioner og aktiviteter, som fe-stivalen bød på. En både vedkommende, inspirerende og hyggelig bogdag med en god dosis pionerånd over sig! Så stor ros til arrangørerne fra os. Her i Faaborg-Midtfyn glæder vi os allerede til næste års litteraturfestival!”, slutter Aase Riisberg.

/HN

Lokaldemokratiet har brug for nye skuldre, stærke rum og læsestunder

Når vi taler om at styrke lokaldemokratiet, handler det om de rum, hvor demokrati skabes; i samtalen, i læsning, i fællesskabet. I dag hedder det rum biblioteket

Kulturudvalg 2026-2029

Efter kommunalvalget har vi fået et mere varieret politisk landskab i byrådene, og Danmarks Biblioteksforening hilser alle nye lokalpolitikere velkommen

Viborg er byen, hvor vi mødes

Når deltagerne til Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 sætter kurs mod Viborg, går turen til en by, hvor demokratiet har levet i århundreder

Verdens bedste digitale bibliotek

Siden den spæde start i 2011 – og trods uenigheder mellem forfattere, forlag og biblioteker undervejs – er lånekurverne kun gået opad de sidste 15 år

Musikken lever på bibliotekerne

Midt i en streamingtid spiller bibliotekerne stadig en rolle, når det gælder formidling af de gode musikalske oplevelser - nu med nyt fagligt netværk

Derfor får du det godt af at gå på biblioteket

Biblioteket er et sted, hvor man aldrig føler sig overvåget eller presset. Man kan være alene uden at være ensom

AutismGoTo

Som det første bibliotek blandt en række kulturinstitutioner har Biblioteket Frederiksberg fået udarbejdet en social præsentation målrettet besøgende med autisme

Vi burde tale mere om litteratur – også i ledelsesrummet

De senere år har flere ledere opdaget, at skønlitteraturen kan give dem helt nye indfaldsvinkler til deres virke.