– via debat og idéudveksling
Det kan være som udtalelser og kommentarer i pressen og sker i høj grad også gennem møder, seminarer og konferencer. En anden kanal er DBs forskellige typer af undersøgelser, som f.eks. DBs faste budgetundersøgelser, der siden kommunalreformen årligt har belyst tendenserne i budgetudviklingen.
Et vigtig indsatsområde i DB’s bestræbelser på at sætte dagsorden er også at lave større undersøgelser, der kan belyse borgernes brug af og behov for bibliotekerne. En af 2012-undersøgelserne pegede på, at De unge er vilde med biblioteket, og at de unge er den største brugergruppe på bibliotekerne. En undersøgelse som rigtig mange biblioteker og kommuner har brugt lokalt og givet deres eget islæt i den lokale presse, hvor den har fået stor omtale.
Vores undersøgelser viser også, at over 800.000 mennesker siger, de har været på biblioteket for at få hjælp til at bruge en digital selvbetjeningsløsning. Hjælp, forstået som vejledning og ikke egentlige kurser. Det er ressourcekrævende, og og dét skal der være fokus på, når Danmark digitaliserer.
– via magasin og nyhedsformidling
Danmarks Biblioteker, biblioteksforeningens kulturmagasin (6 numre årligt), bringer indslag om aktuel biblioteksog samfundsudvikling f.eks. borgerservice, brugerbevægelser, ikke-brugere, medieudvikling, state-of-the art biblioteksbyggeri, statistikker, økonomi og tendenser samt internationalt biblioteksstof og politikerinterviews.
Ajour kommer man som medlem og biblioteksinteresseret løbende med DBs aktualitetsservices: Følg DB på Twitter, DB på Facebook DB og den ugentlige AviserneSkriver og nyhedsmails.
Foreningens hjemmeside, www.db.dk, giver adgang til viden, onlineartikler, konferenceindslag, DB-publikationer som Biblioteket i byudviklingen og Biblioteket i tid og rum – om arkitektur, indretning og formidling, høringssvar og foreningens pressemeddelelser.
Endelig deltager direktør Michel Steen-Hansen og chefkonsulent Hellen Niegaard med blog-indlæg, artikler i danske og udenlandske publikationer og oplæg på konferencer.