Skrevet af
Steen Bording Andersen
Danmarks Biblioteksforenings formand Steen Bording Andersen (A) kommenterer på udsagn fra bl.a. AOF Danmarks administrerende direktør John Meinert Jacobsen m.fl. de senere dage:
"Nye tider kræver som regel ny tænkning for at få kunder i butikken, og det kræver både udvikling og samarbejde mellem de folkeoplysende aktører. Det gælder i rent kommercielle sammenhænge, men det gælder også alle andre steder, hvor man er afhængig af at have borgernes opmærksomhed.
Bibliotekerne giver inspiration til borgerne, som efterfølgende via kommercielle aktører kan fordybe sig i lige netop den verden, som bibliotekerne måtte have åbnet for dem.
Bibliotekerne stjæler ikke kunder, men er derimod med til at gøde potentielle markeder for de kommercielle aktører. Et produkt er jo ikke nødvendigvis interessant, bare fordi det kan udbydes på kommercielle vilkår. Nysgerrigheden skal næres og interessen pirres, og det kræver tit mere end et glittet katalog."