Hver anden har personligt oplevet, at biblioteket har hjulpet dem til at gennemføre skolen eller en uddannelse, viser ny undersøgelse. For aldersgruppen 15-29 år er det næsten 2 ud af 3, som personligt har oplevet, at biblioteket har hjulpet dem til at gennemføre skole eller uddannelse. Resultaterne stammer fra en ny undersøgelse lavet for Danmarks Biblioteksforening af Epinion og Moos-Bjerre analyse.
”At hver anden dansker, og endnu flere blandt de unge, personligt har denne oplevelse af biblioteket understreger for mig den store samfundsmæssige betydning, bibliotekerne har i dag. Bibliotekerne løser simpelthen en helt central opgave for rigtig mange danskere, som er under uddannelse. De nye tal bekræfter desuden resultatet fra en anden undersøgelse, vi fik lavet for et par år siden. Den dokumenterede, at der er en klar sammenhæng mellem biblioteksbrug og uddannelsesniveau” fortæller formand for Danmarks Biblioteksforening Steen B. Andersen i anledning af den nye undersøgelse.
Særligt folk med en gymnasial uddannelse samt en mellemlang- eller lang videregående uddannelse har oplevet, at bibliotekerne har hjulpet dem med at gennemføre skole og uddannelse.
”Sammenholder man disse tal med det faktum, at bibliotekerne i høj grad er med til at motivere danskerne til at læse, tegner der sig et helt klart billede af den store rolle, bibliotekerne spiller for utrolig mange danskeres uddannelsesniveau. Vi glæder os derfor også over, at folkeskolereformen lægger op til tættere samarbejde mellem bibliotek og skole, da bibliotekerne tydeligvis kan spille ind helt konkret med nogle nyttige elementer i danskernes uddannelsesforløb” slutter Danmarks Biblioteksforening formand Steen B. Andersen.
Se flere tal fra undersøgelsen om hvordan bibliotekerne får danskerne til at uddanne sig.