Kulturdebatten og det forestående folketingsvalg er væsentlige årsager til, at Danmarks Biblioteksforening og DBC har indgået et samarbejde om at skabe en fælles kampagne, der skal fortælle historien om det moderne bibliotek og dets mange veje til viden og læsning.
Kampagnen starter i uge 12 og 13, hvor store outdoor-plakater vil fylde byrummene rundt omkring i landet. Samtidig og året ud kommer kampagnen til at køre med digitale annoncer, små film på Youtube, opslag på sociale medier og pressearbejde. Det er et tilbud til alle landets biblioteker, som vi håber I vil bruge og dele flittigt.
Overskriften for kampagnen er: Dit bibliotek 24/7 – Som ingen andre steder
Budskaberne vil bl.a. være, at biblioteket gør dig klogere som ingen andre steder og giver dig adgang til de bedste læse- og filmoplevelser, til musik og bøger til øjet og øret. Digitalt og lokalt. Døgnet rundt.
Biblioteket er nemlig ’som ingen andre steder’ i en verden præget af digitale trolde, fake news og globale søgemaskiner styret af kommercielle hensyn, som sætter vores opfattelse af verden under pres. Fri og lige adgang til læring, viden og oplevelser er ikke en selvfølge – det er faktisk helt unikt og ikke noget, man kan være sikker på at finde andre steder end på biblioteket.
Kampagnen er fortællingen om det moderne bibliotek, som vi sammen skal formidle, når nye som gamle politikere skal skabe rammerne for fremtidens biblioteker og forstå, at der er mange forskellige veje til viden og læsning – og at biblioteket gør det ’som ingen andre steder’.
Derfor er bibliotekerne så nødvendige!
Herunder ses et annonceeksempel fra kampagnen, der udover outdoor omfatter et PR-kit med digitale og trykte materialer til lokal brug på landets biblioteker.
Kampagne-kit
Side med kampagnekalender, CMS-webbannere, pressekit, film, posts til sociale medier samt bogmærker & plakater vil være klar i uge 11. DBC giver besked, når materialerne er er klar til download og rekvirering.