Skrevet af
Når man følger mediernes aktuelle debat, hvor en række fremtrædende folk fra musik- og filmproducenternes side er ude efter bibliotekernes digitale service kunne man let få den opfattelse, at bibliotekerne er ude på at sabotere det kommercielle marked på det digitale område.
Rent faktisk er situationen modsat. Bibliotekerne efterlyser forretningsmodeller, som både er anvendelige for diverse producenter og for bibliotekerne, hvis rolle også i en digital tidsalder ifølge 2000-loven er at sikre adgang til formidlere af viden og kulturoplevelser, som en del af de danske folkeoplysningstraditioner og en bæredygtig demokratiudvikling, hvilket er en helt afgørende pointe, som visse medieproducenter og enkelte journalister lader til at helt at overse.
Danmarks Biblioteksforening tager derfor nu initiativ til at samle alle parterne i sagen, så der kan findes fornuftige løsninger, der sikrer kunstnerne en rimelig indtjening, samtidig med at borgerne har en rimelig adgang til biblioteksmaterialerne.
Sats på biblioteket !
Udfordringen i dag handler ikke bare om bibliotekernes fremtid men om demokratiudvikling i en ny medievirkelighed, fastslog således den finske EU-parlamentariker og samfundsøkonom Tarja Cronberg på et møde for nylig i København. I anledning af det nu snart afsluttede danske formandskab for EU havde den europæiske copyright og biblioteksorganisation EBLIDA lagt sit årsmøde her i landet i dagene 10.-11. maj 2012. Cronberg sagde: ”Det vi taler om her er i virkeligheden et fundamentalt spørgsmål for hele vores demokrati og verden” og hun slog et varmt slag for bibliotekerne og for fri og lige adgang til viden, som ikke er nogen selvfølgelighed i dag .
Cronberg fremhævede først og fremmest bibliotekerne som helt afgørende for at sikre ’Knowledge that empowers’ og desuden for bibliotekernes indsats som digitale frontløbere. Vi skal helt klart have en løsning af de aktuelle e-bogsproblematikker omkring copyright og businessmodeller på plads som er en udfordring i hele verden. De hindrer i dag lige adgang, og det kan ikke gå for hurtigt.
Pragmatisk løsning på bordet
Faktisk har bibliotekerne det seneste tiår gang på gang opfordret medieproducenter samt forlag om at komme i gang med en digitalproduktudvikling. En udvikling disse øjensynlig først nu, hvor iPads o.l. tabletter er i færd med at blive hver mands eje, har indset, er interessant. Ikke bare for borgerne og bibliotekerne og i læringsøjemed men bestemt også for i kommercielt øjemed.
Bragt i Berlingske den 22. juni 2012