I forbindelsen med Folkeskolereformen er Danmarks Biblioteksforening inviteret med til Undervisningsministeriets "Dialogmøder om den åbne skole". Formålet med møderne er at dele viden og erfaringer og drøfte nærmere, hvordan målsætningen om den åbne skole indeholdt i folkeskolereformen kan realiseres.
DB hilser det velkomment at man i forbindelse med reformen vil tænke kultur og fritidslivet ind som en samarbejdspartner med folkeskolen.
KL har skrevet et oplæg om den "Den åben skole" hvor de skriver om målet med folkeskolereformen, som er, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, og at de trives i skolen. Det betyder, at alle elever skal møde en motiverende og varieret skoledag, hvor de er glade for at lære, hvor deres potentialer bliver passende udfordret, og hvor der bliver fulgt op på, om de når deres læringsmål.
[Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen lægger op til, at skolerne i højere grad skal åbne sig over for det omgivende samfund. Der skal skabes en større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen ved, at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Herudover forpligtes folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler til et gensidigt samarbejde. Det vil dog være op til den enkelte skoleledelse at beslutte, hvordan disse samarbejder udmøntes i praksis.]
Undervisningsministeriet har desuden afsat 20 millioner kroner til kommunale projekter, som skal afprøve, hvordan man kan indføre en længere og mere varieret skoledag.
Forud for dialogmøderne har DB efterlyst gode eksempler på, hvad bibliotekerne kan byde ind med. Har du et eller flere gode eksempler, så send dem meget gerne til direktør Michel Steen-Hansen.
En del allerede indsendte eksempler er samlet i denne præsentation:
På længere sigt vil DB lavet et inspirationskatalog til alle landets biblioteker, skoler og kommuner om, hvordan vi kan udnytte de forskellige kompetencer vi besidder, til gavn for eleverne og videnssamfundet. Læs en mere uddybende forklaring af bibliotekernes muligheder i forbindelse med folkeskolereformen.