Gode tanker om læselyst i regeringens Folkeskoleudspil

Skrevet af

12. september, 2018

Danmarks Biblioteksforening hilser velkomment at regeringen i deres folkeskoleudspil foreslår ”igangsættelse af læsekampagne”. I Danmarks Biblioteksforening har vi målrettet arbejdet på at samle alle parter der påvirker vores børns fritidsvaner for at skabe en Nationale Læsestrategi, der får flere børn til at læse.

Derfor bakker Danmarks Biblioteksforening op om regeringens udspil, og vil gerne medvirke til at indsatsen bliver permanent som en fælles national strategi, også efter de tre år som regeringen lægger op til at læsekampagnen skal vare.

Tænketanken Fremtidens Biblioteker har gennemført undersøgelsen ’Børns læsevaner 2017’ blandt 9.000 elever fra 4.-7. klasse. Undersøgelsen viser en klar tendens til at der i 5. klasse sker et markant fald i børns læsning i fritiden, og at læsning primært forbindes med skole og undervisning. Andre undersøgelser peger på at gruppen af svage læsere i Danmark er blevet større siden 2011, og at Danmark er det nordiske land, der har færrest rigtig dygtige læsere. Særligt på mellemtrinnet (4.-6. klasse) går det den gale vej. Værst er dog at læseglæden blandt danske børn er den laveste blandt OECD-landende, for læselyst og læseglæde er vigtig for at blive rigtig dygtige læsere

Hvis det skal lykkes at få flere børn og unge til at læse i deres fritid er det vigtigt at holde fast i tanken om at det ikke er skolen alene der skal gøre en indsats, men også alle dem der påvirker børnene som f.eks. forældre, institutioner, virksomheder og biblioteker i fællesskab, sådan som Danmarks Biblioteksforening har foreslået i oplægget til National Læsestrategi.

Regeringen skriver i oplægget, at ”Gode læseevner er en forudsætning for tilegnelse af viden og færdigheder i andre fag.”
Derfor er der også vigtigt at holde fast i, at indsatsen skal være mere permanent og længerevarende end ”en 3-årig læsekampagne, som gennem forskellige initiativer skal reducere antallet af svage læsere ved at øge læselyst”. Men det er en god start og bibliotekerne bakker 100 procent op om indsatsen, specielt om at styrke læseLYSTEN.

For som Regeringen også selv nævner i oplægget, så er ”kampagnen særlig vigtig, hvis vi skal lykkes med at mindske betydningen af social baggrund for elevernes faglige resultater. Det er ikke alle forældre, der har forudsætninger for at understøtte deres børns skolegang tilstrækkeligt, herunder den daglige læsning. Læsekampagnen skal sikre, at alle børn får den hjælp, de har brug for, til at blive stærke læsere.”
Det kan vi kun gøre ved at få en bred forankring blandt alle de voksne der omgiver vores børn.

Dansker og nordmand får bogpriser

Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog

Forældre kan være afgørende rollemodeller

Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?

Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning

Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi