Danmarks Biblioteksforening hilser velkomment at regeringen i deres folkeskoleudspil foreslår ”igangsættelse af læsekampagne”. I Danmarks Biblioteksforening har vi målrettet arbejdet på at samle alle parter der påvirker vores børns fritidsvaner for at skabe en Nationale Læsestrategi, der får flere børn til at læse.
Derfor bakker Danmarks Biblioteksforening op om regeringens udspil, og vil gerne medvirke til at indsatsen bliver permanent som en fælles national strategi, også efter de tre år som regeringen lægger op til at læsekampagnen skal vare.
Tænketanken Fremtidens Biblioteker har gennemført undersøgelsen ’Børns læsevaner 2017’ blandt 9.000 elever fra 4.-7. klasse. Undersøgelsen viser en klar tendens til at der i 5. klasse sker et markant fald i børns læsning i fritiden, og at læsning primært forbindes med skole og undervisning. Andre undersøgelser peger på at gruppen af svage læsere i Danmark er blevet større siden 2011, og at Danmark er det nordiske land, der har færrest rigtig dygtige læsere. Særligt på mellemtrinnet (4.-6. klasse) går det den gale vej. Værst er dog at læseglæden blandt danske børn er den laveste blandt OECD-landende, for læselyst og læseglæde er vigtig for at blive rigtig dygtige læsere
Hvis det skal lykkes at få flere børn og unge til at læse i deres fritid er det vigtigt at holde fast i tanken om at det ikke er skolen alene der skal gøre en indsats, men også alle dem der påvirker børnene som f.eks. forældre, institutioner, virksomheder og biblioteker i fællesskab, sådan som Danmarks Biblioteksforening har foreslået i oplægget til National Læsestrategi.
Regeringen skriver i oplægget, at ”Gode læseevner er en forudsætning for tilegnelse af viden og færdigheder i andre fag.”
Derfor er der også vigtigt at holde fast i, at indsatsen skal være mere permanent og længerevarende end ”en 3-årig læsekampagne, som gennem forskellige initiativer skal reducere antallet af svage læsere ved at øge læselyst”. Men det er en god start og bibliotekerne bakker 100 procent op om indsatsen, specielt om at styrke læseLYSTEN.
For som Regeringen også selv nævner i oplægget, så er ”kampagnen særlig vigtig, hvis vi skal lykkes med at mindske betydningen af social baggrund for elevernes faglige resultater. Det er ikke alle forældre, der har forudsætninger for at understøtte deres børns skolegang tilstrækkeligt, herunder den daglige læsning. Læsekampagnen skal sikre, at alle børn får den hjælp, de har brug for, til at blive stærke læsere.”
Det kan vi kun gøre ved at få en bred forankring blandt alle de voksne der omgiver vores børn.