Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi er under realisering. Fra november 2013 kommunikerer virksomheder med det offentlige via nettet, og fra november 2014 er det borgernes tur. Processen forløber godt viser en midtvejsevaluering foretaget af KL, men den fortsatte proces rejser også modstand. Ikke alle i det danske samfund er gearet til at begå sig på nettet.
Her har knap 90 af landets folkebiblioteker påtaget sig en gigantisk opgave som naturligt led i den folkeoplysende virksomhed og har i et flerårigt samarbejde initieret af bl.a. DB og de øvrige biblioteksorganisationer, Kultur- og Telestyrelsen tilbudt landets borgere It-kurser af forskellig art. Kurser om f.eks. NemID o.l. DB er repræsenteret i Kontaktudvalget for den digitale borger ved Annette Brøchner Lindgaard, bibliotekschef i Esbjerg.
Det er faktisk biblioteket, Erhvervsstyrelsen henviser til, når virksomheder har behov for hjælp med elektroniske postkasser. Som f.eks. finansminister Bjarne Corydon gjorde det fra Folketingets talerstol, da han blev spurgt om, hvem der hjælper de borgere og virksomheder, der har behov for det i forbindelse med overgangen til digital myndighedskontakt i 2014. Fra 2013 skete det via kampagnen Få hjælp til at gøre papirarbejdet digitalt.