National læsestrategi

Skrevet af

1. november, 2018

Danmarks Biblioteksforening har foreslået undervisningsministeren og kulturministeren at de sammen med skoler, biblioteker og forældre skaber en national læsestrategi, for at få flere børn og unge til at læse. Baggrunden er bl.a. at Tænketanken Fremtidens Biblioteker har fremlagt en analyse af børns læse- og medievaner som viser, at børn generelt læser mindre i fritiden i 2017 sammenlignet med 2010, ligesom børn generelt bruger mere tid på sociale medier og med web-tekster end på at læse bøger.

En undersøgelse for Danmarks Biblioteksforening viser desuden hvordan læsning i barndommen påvirker vores læsning som voksne. Overordnet set er vi danskere gode til at læse for vores børn. I undersøgelsen svarer 45 pct. af danskerne, at de som børn fik læst højt af deres forældre en eller flere gange om ugen. Og hele 90 pct. af danskerne, som har børn, svarer i undersøgelsen ja til, at de i dag selv læser eller har læst højt for deres mindre børn.

Som analysen fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker pointerer, så er en af de vigtige inspirationskilder til læsning forældrene, og ikke mindst mor har en helt central rolle i at få de unge til at fastholde fritidslæsningen. En national læsestrategi bør have dette for øje, sammen med erkendelsen af, at det er en fælles opgave at hjælpe børn ind i en læse- og bibliotekskultur. Ingen kan gøre det alene. Der er brug for, at både skoler, pædagogiske læringscentre, forældre og biblioteker vejleder og giver inspiration til læsning, fungerer som læsende rollemodeller og gør noget aktivt for at åbne bibliotekets og læsningens verden af muligheder for børn.

Danmarks Biblioteksforening hilser det derfor også velkomment at regeringen i deres folkeskoleudspil fra september 2018 foreslår ”igangsættelse af læsekampagne”. Danmarks Biblioteksforening bakker op om regeringens udspil, og vil gerne medvirke til at indsatsen bliver permanent som en fælles national strategi, også efter de tre år som regeringen lægger op til at læsekampagnen skal vare.

For flere oplysninger om bibliotekernes arbejde med en national læsestrategi, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Direktør Michel Steen-Hansen, msh@db.dk, 4030 5230

www.nationalstrategi.dk

Den politiske debat skal involvere borgerne – også på biblioteket

Det er afgørende, at lokale politikere værner om ytringsfriheden og sikrer, at der ikke lægges hindringer i vejen for debatter om aktuelle emner på bibliotekerne

Er bibliotekerne truet som ramme om den demokratiske samtale?

Demokrati handler ikke om at være enige, men om at forstå. Derfor må vi stå vagt om bibliotekernes rolle som demokratiets samlingssted – nu og i fremtiden

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Fupz overhaler Reuter

Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.

Udløser boggaver flere lån i børnefamilier?

På trods af at biblioteker er gratis, er der stadig stærke sociale forskelle i, hvilke forældre der bruger bibliotekerne mest.

National indsats for børn og unges læseglæde lancerer gratis arbejdsbog

Arbejdsbogen giver inspiration og gode råd til, hvordan den enkelte kommune kan arbejde med børneinddragelse og skabe et fælles sprog om læseglæde.

Læseglæde er en investering i børns trivsel

Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.