Stop den digitale panik!

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

19 juni, 2012

Der er i den seneste tid fra kommerciel side blevet stillet spørgsmålstegn ved, om hvorvidt bibliotekernes eksisterende digitale tjenester indenfor musik og litteratur, bl.a. Bibzoom og eReolen, er konkurrenter til lignende tjenester, udviklet til det kommercielle marked.

Danmarks Biblioteksforening tager derfor nu initiativ til at samle alle parterne i sagen, så der kan findes fornuftige løsninger, der sikrer kunstnerne en rimelig indtjening, samtidig med at borgerne har en rimelig adgang til biblioteksmaterialerne.

Danmarks Biblioteksforening vil i den forbindelse gerne slå fast, at bibliotekerne ikke er og heller ikke skal være konkurrenter til kommercielle aktører.

Folkebibliotekerne er i følge biblioteksloven forpligtede til at give borgerne adgang til alle typer materialer, fysiske som digitale. Med loven sikres alle en fri og lige adgang til materialer og informationer, som det er helt essentielt at alle i vidensamfundet kan få adgang til. Bibliotekets rolle er netop at sikre alle borgere adgang til viden og information, som en forudsætning for  et demokratisk samfund.

Bibliotekernes tilbud i en digital verden
”Der er vel næppe den store uenighed om, at udbuddet af digitale tilbud vil vokse fremover, og hvis bibliotekerne fortsat skal være et relevant tilbud for borgerne, er det bydende nødvendigt, at der også fremover forefindes et tidssvarende digitalt bibliotekstilbud til borgerne.
Et tilbud som naturligvis skal fungere på fornuftige vilkår som supplement til de kommercielle tilbud på markedet – nøjagtig som det allerede har været tilfældet i mange år i forhold til fysiske bøger, hvor bibliotekerne og boghandlerne har suppleret hinandens tilbud på udmærket vis” siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen.

Bibliotekerne skal naturligvis fortsat betale producenterne af e-bøger, lydbøger, musik og andre digitale tilbud. Debatten viser dog, at der er brug for at finde en balanceret forretningsmodel, som også sikrer bibliotekerne mulighed for fortsat at kunne tilbyde alle borgerne adgang til viden og information.

”Det handler om bibliotekernes fremtid og hvad borgerne skal sikres adgang til i demokratiet. I Danmarks Biblioteksforening vil vi derfor tage initiativ til at samle alle parterne, både politikere og offentlige og private aktører, så vi sammen kan finde fornuftige løsninger, der sikrer kunstnerne en rimelig indtjening, samtidig med at borgerne har en rimelig adgang til biblioteksmaterialerne. Alt sammen for at sikre den fortsatte udvikling i videnssamfundet” slutter Vagn Ytte Larsen.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
 
Formand Vagn Ytte Larsen, tlf. 2178 9383
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230

Digitaliseringen af bogmarkedet tager til

Årsrapporten for 2022 fra Kulturministeriets bogpanel viser, at e-bøger og lydbøger er i vækst, uanset om man ser på produktion, distribution eller forbrug. Fra 2020 til 2021 ...

Hver 5. dansker i digitalt limbo

Vi må stille krav til en demokratisering af teknologiudviklingen. Godt nok er Danmark udråbt til verdensmester som digitaliseret land men vores løsninger og systemer efterlader ...

Giv borgerne digitalt kompetenceløft med en bred bibliotekssatsning

Digitale kompetencer og digital dannelse er vigtigere end nogensinde, og de danske folkebiblioteker spiller en stadig mere central rolle som borgernes indgang til den digitale ...

Årets Gates-Pris gik til et netværk af e-biblioteker i Sri Lanka

Bill and Melinda Gates særlige bibliotekspris – Access to Learning Award (ATLA) – er i år gået til The e-Library Nenasala Program i Sri Lanka. Et af regeringen ...

Digitaliseringen er det største dannelsesprojekt i nyere tid

Fra i år kommunikerer alle virksomheder digitalt med det offentlige, og fra november 2014 er det borgernes tur. Hvad betyder det og hvordan skabes den bredest mulige ...

Hvor skal de der farer vild i den digitale jungle gå hen?

Sidste år var der ½ mio. mennesker der henvendte sig på bibliotekerne for at få hjælp til digital selvbetjening, men mon ikke der kommer væsentligt flere, når alle ...

Borgerne har brug for hjælp til digital kommunikation

Digitaliseringskonference den 24. april sætter spot på alle de borgere, som ikke synes digital kontakt med det offentlige er NEM, bl.a. kommer Økonomi og indenrigsminister ...

En halv million danskere har bedt om hjælp til digital kommunikation

Behovet for IT-hjælp til borgerne bliver ikke mindre, når alle privatpersoner fra 2015 skal have en digital postkasse for at kommunikere med det offentlige. En undersøgelse fra ...