Workshop 1: Sprogrigt miljø til børn – biblioteket som aktiv spiller

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

31 marts, 2016

Fredag 15. april – 11:15 – 12:15
Forum Horsens, Indgang 5

Sprog og læsning er indgangen til kultur, sociale fællesskaber og kundskab. Læsning fremstår som den mest afgørende færdighed ift. videre læring hos børn, unge og voksne. Samfundsøkonomisk er det rentabelt med en tidlig indsats. Men hvilken rolle skal bibliotekerne spille? Hvordan kan vi påvirke børns sprogfærdigheder i dagtilbuddet og hvordan kan vi dokumentere at det faktisk virker?

Oplæg fra Dagtilbudschef i Horsens Anne Bust og børnebibliotekarerne Linda Hedegaard Christensen og Marianne Bjergø om kommunens strategi for børns sprogudvikling og erfaringer med aktiviteter der understøtter dette.

Fra Aalborg laves praktisk intro til Sprogfitness som er et koncept udviklet til 0. klasser og børnehavernes skolegrupper, der har til formål at styrke børnenes sproglige færdigheder ved at etablere en årlig sprogfitnessdag

En recession vil ramme kulturlivet hårdt ovenpå corona

Indtil videre kan man ikke se en stor tilbagegang i kulturforbrug, men det kan blive dér og i detailhandlen, at en kommende recession for alvor rammer. ...

Litterære brætspil giver børn læselyst

I 2020 fik Dragør Bibliotekerne og Fredensborg Bibliotekerne penge af Slots- og Kulturstyrelsen til at udarbejde en drejebog for, hvordan man som bibliotek kan udvikle litterære ...