Workshop 2: Hvordan kommer der læring ud af folkeskolereform og folkebiblioteker?

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

25 marts, 2015

Folkeskolereformen har fokus på begrebet den åbne skole og samarbejdet med kulturinstitutionerne. Hvilke udfordringer skaber det når det gode modelforsøg skal udbredes fra én kulturinstitution til alle kommunernes skoler?
Hvordan påvirker det læringen når stadig flere materialer, læringsredskaber og kommunikationsformer bliver digitale? Hvilke rolle skal biblioteket spille i den udvikling?
Arrangeret af DB udvalget¨"Bibliotekerne – indgangen til læring"

11.00-11.10
Velkomst præsentation og program
Dan Skerning (S), formand for DB udvalg Biblioteket – indgangen til Læring og formand for Børne- og Familieudvalget i Vejle Kommune

11.10-11.25
Mennesker, teknologi, færdigheder og digital dannelse
Jacob Brøndum fra Center for Digital Dannelse kommer med oplæg til hvilke kompetencer individet skal have som digitalt dannet og hvilke krav det stiller til vores uddannelsesinstitutioner.

11.25-11.40
Fra modelforsøg til drift
Lars Bornæs, Bibliotekschef i Silkeborg kommer med oplæg om det dilemma der er opstår når de gode modelforsøg der skabes mellem biblioteket og den enkelte folkeskole skal sættes i drift og omfatte alle skoler og elever i kommunen.

11.40-12.05
Debat – Hvad skal der til for at skabe synergi mellem folkebiblioteket og folkeskolerne i kommunen, når modelforsøg sættes i drift

12.05-12.10
Opsamling og tak for deltagelse

Tilbage til årsmøde 2015

En recession vil ramme kulturlivet hårdt ovenpå corona

Indtil videre kan man ikke se en stor tilbagegang i kulturforbrug, men det kan blive dér og i detailhandlen, at en kommende recession for alvor rammer. ...

Litterære brætspil giver børn læselyst

I 2020 fik Dragør Bibliotekerne og Fredensborg Bibliotekerne penge af Slots- og Kulturstyrelsen til at udarbejde en drejebog for, hvordan man som bibliotek kan udvikle litterære ...