Workshop 2: Hvordan kommer der læring ud af folkeskolereform og folkebiblioteker?

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

25 marts, 2015

Folkeskolereformen har fokus på begrebet den åbne skole og samarbejdet med kulturinstitutionerne. Hvilke udfordringer skaber det når det gode modelforsøg skal udbredes fra én kulturinstitution til alle kommunernes skoler?
Hvordan påvirker det læringen når stadig flere materialer, læringsredskaber og kommunikationsformer bliver digitale? Hvilke rolle skal biblioteket spille i den udvikling?
Arrangeret af DB udvalget¨"Bibliotekerne – indgangen til læring"

11.00-11.10
Velkomst præsentation og program
Dan Skerning (S), formand for DB udvalg Biblioteket – indgangen til Læring og formand for Børne- og Familieudvalget i Vejle Kommune

11.10-11.25
Mennesker, teknologi, færdigheder og digital dannelse
Jacob Brøndum fra Center for Digital Dannelse kommer med oplæg til hvilke kompetencer individet skal have som digitalt dannet og hvilke krav det stiller til vores uddannelsesinstitutioner.

11.25-11.40
Fra modelforsøg til drift
Lars Bornæs, Bibliotekschef i Silkeborg kommer med oplæg om det dilemma der er opstår når de gode modelforsøg der skabes mellem biblioteket og den enkelte folkeskole skal sættes i drift og omfatte alle skoler og elever i kommunen.

11.40-12.05
Debat – Hvad skal der til for at skabe synergi mellem folkebiblioteket og folkeskolerne i kommunen, når modelforsøg sættes i drift

12.05-12.10
Opsamling og tak for deltagelse

Tilbage til årsmøde 2015

Klimafolkemødet i Middelfart

Den 1. og 2. september mødes biblioteker og borgere til klimafolkemødet i Middelfart for at deltage i samtalesaloner og debatter. Bibliotekerne har et telt tæt på ...

Verdens Bedste Løsninger LIVE

Faglig festival om verdensmål – nu åben for tilmelding. Vi sætter de unge på verdensmålsdagsordenen.Hvem er de? Hvordan får vi fat i dem? Hvad siger de selv?For ...