Skrevet af
Danmarks Biblioteksforening
Fredag 15. april – 11:15 – 12:15
DGI-huset, hal 2
På workshoppen vil datalog og udvikler, Christian Boesgaard og chefstrateg, Bo Weymann fra DBC introducere de muligheder bibliotekerne har for at spille en rolle i det digitale mediebillede gennem at kende brugerne næsten lige så godt som Google, Amazon, Netflix og Facebook.
Men modsat de kommercielle mastodonter, så skal bibliotekerne tilbyde sine materialer og services til en helt anden kontekst og med et formål, hvor åbenhed, demokratisk anvendelse, indsigt til brugeren, og mulighed for læring skal gennemsyre de digitale forslag, inspirationer og søgninger.
På workshoppen gennemgås elementer fra datascience og Big Data, der sammen med bibliotekernes søgefunktioner og formidling kan understøtte bibliotekets rolle og position i relation til borgernes medievalg og anvendelse af nettet.
DBC har i en længere periode arbejdet med at skabe bedre søgefunktioner til bibliotekerne baseret på datascience og elementer af Big Data. Kom og lyt, bliv klogere og diskuter de bibliotekspolitiske aspekter.