Hva’ ska’ jeg med kommunen?

Skrevet af

13. april, 2015

Gennem to år har biblioteks- og borgerservicemedarbejdere i Billund, Skanderborg, Vesthimmerland, Nordfyn, Kerteminde, Stevns og Næstved kommuner samt Danmarks Biblioteksforening og konsulentfirmaet Knudsen Syd arbejdet sammen om at finde nye måder at formidle de digitale services til unge mellem 15 og 25 år.

En ting er vist. Unge bruger ikke mails i dagligdagen. Derfor midt i disse digitaliseringstider: Send hellere et brev med frimærke. Det virker i forhold til unge, lød opfordringen fra et ungepanel på projektets afsluttende konference tirsdag den 24. marts på Magion, hovedbibliotek og borgerservice, i Billund Kommune.

Service der dur: tænk opsøgende og anderledes
Projektet viser generelt, at unge ikke kommer frivilligt i bibliotekerne for at få hjælp til det digitale og det offentlige. De skal opsøges dér, hvor de er: I deres lokale miljøer, institutioner og dér, hvor de hænger ud.

Projektpartnerne har derfor eksperimenteret med forskellige former for opsøgende virksomhed. På uddannelsesinstitutionerne både i og uden for den obligatoriske undervisning, ved morgensamlinger og med uddeling af flyers og vandflasker med sjove IT budskaber ved kantinerne i frokostpausen. Og resultatet: De unge i de syv kommuner er blevet mere digitalt parate.

For eksempel er unges brug af den digitale postkasse steget fra 42 % i 2013 til 74% i 2014. En af indsatserne i den offentlige digitaliseringsstrategi har været den digitale postkasse og oprettelse af NemID. Derfor har mange af aktiviteterne i projektet naturligt nok haft fokus på at styrke netop den del med involvering af unge i både idéudvikling og formidling. Det er der bl.a. kommet en film ud af, som ligger på YouTube: “Digital post: Festen fortsætter her”.

Målrettet læring, events og Nemquiz app
I bl.a. Stevns Kommune har man haft gode erfaringer med introduktioner til 9. klasserne i folkeskolerne, fordi bibliotekets borgerservice kan tilbyde noget andet end læreren. Men man skal droppe énmandsundervisningen og Power Points og i stedet gøre læringen til en oplevelse og lade eleverne komme til på egne computere og tablets.

Der skal i det hele taget involverende aktiviteter til, for at unge gider deltage. I Kerteminde blev det til små konkurrencer og “Tips en 13’er” som led i introduktioner på VUC i Nyborg. Og det må gerne være anderledes, og så skal det være sjovt. Som ved Skanderborgs populære valgarrangement i Kulturhuset med Stand Up underholdning. Her fra blev to unge politikere senere valgt ind i byrådet.

Projektet Hva’ ska’ jeg med kommunen har også understreget, at det virker at bruge forskellige slags medier i forhold til unge. Allerhelst SMS beskeder på mobilen. Hver dag bruger unge to timer og 42 minutter i gennemsnit på mobilen, heraf er 86% af tiden på apps. Derfor er projektpartnerne i færd med at udvikle et nyt kampagneredskab, en Nemquiz App, der på en humoristisk måde kan fortælle unge om det offentlige og bibliotekerne.

Disse tips og andre ideer er nu udgivet i HVA SKA JEG MED KOMMUNEN? Om unge, biblioteker og borgerservice  – og kan fås gennem Billund Bibliotekerne og downloades fra db.dk/kalender/konference-hva’-ska’-jeg-med-kommunen.

 

Projektet er støttet med midler fra Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre under Kulturstyrelsen.

 

2025: Pejling af fremtiden

Hvilken dagsorden tegner sig kulturpolitisk og bibliotekspolitisk i valgåret KV25?

Hvad kan biblioteket gøre for unge?

Biblioteket tilbyder mulighed for at blive klogere på ens egne muligheder. Det gør kultur i det hele taget.

Finanslov med skrænter

“600 millioner til kulturen de næste fire år” var det glade budskab fra Kulturministeren, da finanslovsforslaget for 2025 blev præsenteret.

Vejle: Nyt fyrtårn og demokratisk samlingssted

Planen er at skabe Danmarks bedste børnebibliotek og forbinde bymidten med byens nye grønne bydel Ny Rosborg.

Set fra MIN stol: Giv kulturen den plads, den fortjener

Det er på tide at give kulturen den plads, den fortjener. Kulturen er ikke en luksus, vi kan tillade os at overse.

Er vi berøringsangste i forhold til AI

Vi skal omfavne AI i bibliotekssektoren og tænke os ind i en rolle, så vi understøtter eleverne og de studerende i at bruge den kunstige intelligens

Når teknologien fragmenterer demokratiet

Bibliotekerne kan tilbyde borgerne et sted, hvor information ikke er drevet af algoritmer, men af etiske principper om oplysning og dannelse

Det Kgl. Bibliotek viser vejen til viden

Vejen frem er ikke at forsøge at bevise, at bogen er overlegen i forhold til skærmen. Opgaven er at vise, at den trykte bog fortsat kan noget