En halv million danskere har bedt om hjælp til digital kommunikation

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

7 april, 2014

Behovet for IT-hjælp til borgerne bliver ikke mindre, når alle privatpersoner fra 2015 skal have en digital postkasse for at kommunikere med det offentlige. En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser nemlig, at det ikke kun er ældre, der henvender sig for at få hjælp til at komme i digital kontakt med myndigheder og virksomheder.

Hvor der i 2012 var en overvægt af folk i de ældre aldersgrupper som søgte hjælp, viser den nyeste undersøgelse måske lidt overraskende, at det både er de unge og de ældre som opsøger hjælp til brug af f.eks. borgerservice og andre offentlige selvbetjeningsløsninger.

Bibliotekerne har i en årrække forsøgt at imødekomme borgernes ønsker om IT-hjælp ved årligt at udbyde flere tusinde IT-kurser. Ikke desto mindre viser undersøgelsen fra Danmarks Biblioteksforening, at der stadig er over en halv million borgere der møder op for få hjælp ved siden af it-kurserne. Foreningen lavede samme undersøgelse i 2012 og hvor det var over 700.000 der henvendte sig på bibliotekerne for at få hjælp.

Bibliotekerne sætter fokus på dette problem på den store konference ”Digitalisering, dannelse og demokrati” den 24. april i København, hvor bl.a. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (B) holder oplæg om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

» Læs mere om digitaliseringskonferencen den 24. april 2014
» Tilmelding til konferencen

Hver 5. dansker i digitalt limbo

Vi må stille krav til en demokratisering af teknologiudviklingen. Godt nok er Danmark udråbt til verdensmester som digitaliseret land men vores løsninger og systemer efterlader ...

Giv borgerne digitalt kompetenceløft med en bred bibliotekssatsning

Digitale kompetencer og digital dannelse er vigtigere end nogensinde, og de danske folkebiblioteker spiller en stadig mere central rolle som borgernes indgang til den digitale ...