Strategisk udvikling af bibliotek og borgerservice

Skrevet af

20. marts, 2013

Danmarks Biblioteksforening tilbyder i samarbejde med Knudsen Syd, Skanderborg Bibliotek, Bibliotekschefforeningen og Syddansk Universitet et kursus i strategisk udvikling af bibliotek og borgerservice. Der er endnu få ledige pladser, så tilmeldingsfristen er forlænget til tirsdag d. 9. april 2013.

Formålet er at styrke dine kompetencer til at arbejde med strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker i samspillet mellem bibliotek og borgerservice. Kurset går tæt på at udvikle dine kompetencer til at arbejde projektorienteret med at håndtere de strategiske udviklingsprocesser med udgangspunkt i egne erfaringer og udfordringer fra egen organisation. Og kurset definerer et nyt fagligt område Digitalt Medborgerskab.

» Download fuld kursusbeskrivelse og praktiske oplysninger
Har du spørgsmål, kontakt venligst chefkonsulent hos Syddansk Universitets Efteruddannelse, Allan Emiliussen, på aem@sdu.dk.

Baggrund
Digitalisering i den offentlige sektor motiverer i stigende grad bibliotek og borgerservice til at samarbejde om at servicere og engagere borgere. Der er forskellige modeller for samarbejde mellem bibliotek og borgerservice: fra fælles it-løsninger, lokalefællesskab, fælles opgavevaretagelse til at bibliotek og borgerservice fungerer som borgernes fælles indgang til kommunen. Disse organisatoriske forandringsprocesser indebærer behovet for strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker. Temaer som e-ledelse, servicedesign og strategier for kompetenceudvikling af medarbejdernes digitale kompetencer er fælles ledelses- og styringsmæssige udfordringer for biblioteker og borgerserviceafdelinger i disse år.

Formål
Kursets formål er at styrke deltagernes kompetencer til at arbejde med strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker i samspillet mellem bibliotek og borgerservice. På kurset udvikles deltagernes kompetencer til at arbejde projektorienteret med at håndtere strategiske udviklingsprocesser med udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer og udfordringer fra egen organisation. Kurset definerer et nyt fælles fagligt område Digitalt medborgerskab. Digitalt medborgerskab favner både elementer fra bibliotekernes folkeoplysningstraditioner og fra Borgerservice service- og forvaltningskultur.

Målgruppe
Målgrupper er ledere, projektledere og projektdeltagere og koordinatorer, der har ansvar for at udvikle, facilitere og deltage i organisatoriske udviklingsprocesser omkring digital service, servicedesign og strategisk samarbejde mellem bibliotek og borgerservice. Det er således muligt at deltage med en samlet ledergruppe, udviklingsgruppe eller teamet, der er ansvarlig for gennemførelsen af digitale udviklingsprocesser.

Bibliotek og borgerservice – forny selv dit pas

Ørestad Bibliotek har verdenspremiere på nyt borgerservicetilbud. Selvbetjening og kyndig vejledning går nemlig op i en højere enhed, når Pasboksen åbner på Ørestad ...

Bibliotek og Borger – du er altid velkommen!

Størstedelen af de danske kommuners borgerservicecentre og biblioteker arbejder nu sammen. En undersøgelse lavet af konsulentfirmaet Knudsen Syd viser, at samarbejde nu finder ...

Bibliotek & borgerservice

I DB har vi fortsat fokus på borgerservice og den opgave, som bibliotekerne løser her. Ikke alle er lige begejstrede for koblingen ’bibliotek og borgerservice’, bl.a. har ...

Bibliotekerne hjælper digitaliseringen på vej

Ca. 9 % eller knap ½ million borgere har fået hjælp fra deres bibliotek til brug af digitale tjenester som offentlig borgerservice eller andre selvbetjeningsløsninger. ...

Beretning 2012 | Borgerservice & biblioteker

Vi ser stadig flere partnerskaber, og et af dem, vi har haft fokus på i 2012, er Borgerservice, hvor det nu er 2/3 af kommunerne, der i forskellige varianter sammenkobler ...

Workshop om digitalt medborgerskab

Danmarks Biblioteksforening koordinerer projektet med arbejdstitlen ”Digitalt medborgerskab”. Konsortiet bag projektet har gennem de sidste to år drøftet ...

Temadag: Borgerservice og biblioteker

På temadagen den 18. april sætter vi fokus på baggrunden for at borgerservice for alvor er blevet udbredt på folkebibliotekerne.Vi kigger nærmere på udviklingen og trækker ...

Borgernes indgang til samfundet er på biblioteket

Undersøgelsen som er udført af Danmarks Biblioteksforening, Bibliotekschefforeningen og Konsulentfirmaet Knudsen Syd, er en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 2009, ...