Strategisk udvikling af bibliotek og borgerservice

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

20 marts, 2013

Danmarks Biblioteksforening tilbyder i samarbejde med Knudsen Syd, Skanderborg Bibliotek, Bibliotekschefforeningen og Syddansk Universitet et kursus i strategisk udvikling af bibliotek og borgerservice. Der er endnu få ledige pladser, så tilmeldingsfristen er forlænget til tirsdag d. 9. april 2013.

Formålet er at styrke dine kompetencer til at arbejde med strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker i samspillet mellem bibliotek og borgerservice. Kurset går tæt på at udvikle dine kompetencer til at arbejde projektorienteret med at håndtere de strategiske udviklingsprocesser med udgangspunkt i egne erfaringer og udfordringer fra egen organisation. Og kurset definerer et nyt fagligt område Digitalt Medborgerskab.

» Download fuld kursusbeskrivelse og praktiske oplysninger
Har du spørgsmål, kontakt venligst chefkonsulent hos Syddansk Universitets Efteruddannelse, Allan Emiliussen, på aem@sdu.dk.

Baggrund
Digitalisering i den offentlige sektor motiverer i stigende grad bibliotek og borgerservice til at samarbejde om at servicere og engagere borgere. Der er forskellige modeller for samarbejde mellem bibliotek og borgerservice: fra fælles it-løsninger, lokalefællesskab, fælles opgavevaretagelse til at bibliotek og borgerservice fungerer som borgernes fælles indgang til kommunen. Disse organisatoriske forandringsprocesser indebærer behovet for strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker. Temaer som e-ledelse, servicedesign og strategier for kompetenceudvikling af medarbejdernes digitale kompetencer er fælles ledelses- og styringsmæssige udfordringer for biblioteker og borgerserviceafdelinger i disse år.

Formål
Kursets formål er at styrke deltagernes kompetencer til at arbejde med strategisk udvikling af fælles ydelser, organisering og politikker i samspillet mellem bibliotek og borgerservice. På kurset udvikles deltagernes kompetencer til at arbejde projektorienteret med at håndtere strategiske udviklingsprocesser med udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer og udfordringer fra egen organisation. Kurset definerer et nyt fælles fagligt område Digitalt medborgerskab. Digitalt medborgerskab favner både elementer fra bibliotekernes folkeoplysningstraditioner og fra Borgerservice service- og forvaltningskultur.

Målgruppe
Målgrupper er ledere, projektledere og projektdeltagere og koordinatorer, der har ansvar for at udvikle, facilitere og deltage i organisatoriske udviklingsprocesser omkring digital service, servicedesign og strategisk samarbejde mellem bibliotek og borgerservice. Det er således muligt at deltage med en samlet ledergruppe, udviklingsgruppe eller teamet, der er ansvarlig for gennemførelsen af digitale udviklingsprocesser.

Klimafolkemødet i Middelfart

samarbejdspartnere og en masse borgere om, hvordan vi i fællesskab kan bidrage til en mere bæredygtig verden. Du finder os på KulturØpladsen tæt på fællesscenen. Se ...

Verdens Bedste Løsninger LIVE

Faglig festival om verdensmål – nu åben for tilmelding. Vi sætter de unge på verdensmålsdagsordenen.Hvem er de? Hvordan får vi fat i dem? Hvad siger de selv?For ...