Succes i Glostrup

Skrevet af

3. december, 2013

Hovedbiblioteket i Glostrup har siden 1. juli 2012 suppleret de 47 ugentlige åbningstimer med 44 timer uden personale. Biblioteket er nu åbent alle dage fra 9-22. Indtil nu – ca. et halvt år efter – er erfaringerne, at det er gået rigtig godt. Sagt lidt stærkere, en rigtig positiv historie.

Inden åbningen havde vi dels investeret en del penge i tekniske løsninger og sikkerhed, dels nogle overvejelser om muligt hærværk, utilsigtet varmestue-brug mv. Og hvordan har brugerne så taget imod det?

Statistisk set
Mellem 15.000 og 20.000 mennesker har brugt biblioteket i de ubetjente 44 ugentlige timer på det halve år. Vi kan aflæse, at små 5.000 unikke brugere har logget sig ind, og vores stikprøver viser, at mange af dem har familien, studiekammeraten mv. med. Hertil kommer alle dem, der bliver her, når personalet går hjem. Vi havde forventet en samlet stigning i besøgs- og udlånstal. Vi har registreret en lille stigning i udlån, men ingen i besøg. Biblioteket har i 2012 flere aktive brugere end i tidligere år og flere nyindmeldte end mange år før. I uge seks deltager biblioteket i den nationale brugerundersøgelse – her håber vi på at få flere svar vedrørende opfattelsen af den ubetjente åbningstid.

Reaktionerne
Mange borgere har fortalt, at de er rigtig glade for det nye tilbud. Det er fx studerende, der kan arbejde med deres projekt om aftenen og hele weekenden, småbørnsfamilierne, der i ro og mag kan bruge nogle weekendtimer og mange, der er glade for, at de kan hente og aflevere materialer, når det passer i deres hverdag. Vi er så heldige, at en del af vore faste brugere også kommer i de ubemandede timer, og de er med til at passe på biblioteket, når vi ikke er her.

Jeg tilskriver i høj grad succesen, at der i Glostrup ikke er tale om en besparelse. Vores politikere har været fremsynede nok til at fastholde den fulde betjente åbningstid, så den ubetjente tid er og opfattes som et supplement. En anden grund er, at Glostrup Bibliotek i sin indretning er åbent og inviterende – det virker trygt at være her.

To stemningsbilleder
Søndag først på eftermiddagen: I småbørnshjørnet er der legende børn sammen med forældre, der læser i nogle af bibliotekets magasiner. Ved pc’erne er der igen gang i den, og aviserne får endnu en tur. Reolen med afleverede materialer bugner, mens reolen med reserverede materialer bærer præg af, at der er hentet mange materialer, siden der sidst var personale til at ordne den.

Tirsdag aften ved 21-tiden: Ved fire af bibliotekets pc’er sidder folk og arbejder. Rundt omkring sidder yderligere tp brugere med deres bærbare, en håndfuld læser avis eller tidsskrifter, et par stykker forsyner sig ved reolerne og andre to er i gang med at låne eller aflevere ved automaterne.

Bibliotek og borgerservice – forny selv dit pas

Ørestad Bibliotek har verdenspremiere på nyt borgerservicetilbud. Selvbetjening og kyndig vejledning går nemlig op i en højere enhed, når Pasboksen åbner på Ørestad ...

Bibliotekerne hjælper digitaliseringen på vej

Ca. 9 % eller knap ½ million borgere har fået hjælp fra deres bibliotek til brug af digitale tjenester som offentlig borgerservice eller andre selvbetjeningsløsninger. ...

eReolen.dk i startvanskeligheder

Næppe var eReolen.dk lanceret under stor medieopmærksomhed og mange positive ord, før det et-årige projekt kom ud i strid modvind. Mens borgerne kastede sig ud i forsøg med ...