Bibliotekerne hjælper digitaliseringen på vej

Skrevet af

22. juli, 2013

Ca. 9 % eller knap ½ million borgere har fået hjælp fra deres bibliotek til brug af digitale tjenester som offentlig borgerservice eller andre selvbetjeningsløsninger. Det viser en helt ny undersøgelse*, som er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening.

Tallet er en halvering i forhold til sidste år, hvilket viser, at bibliotekernes indsats for at hjælpe folk i gang med de mange offentlige digitale tjenester virker. Tallet viser dog også, at der stadig er et godt stykke vej til, at vi alle kan klare os selv i den digitale (selvbetjenings-)verden. Selvom bibliotekerne hvert år har flere tusinde IT-kurser, så er der stadig over ½ mio. borgere der møder op for få hjælp hos den enkelte medarbejder, og det er ressourcekrævende.

”Det er tydeligt at se, at bibliotekernes store indsats for at guide folk i den digitale jungle bærer frugt. Undersøgelsen viser dog også, at der stadig venter et stort arbejde forude, og derfor er det vigtigt, at kommunerne prioriterer de nødvendige ressourcer til opgaven, så biblioteket har mulighed for at hjælpe de mange borgere, som stadig har brug for hjælp” siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen.

Undersøgelsen viser, måske lidt overraskende, at der ikke er den helt store forskel på hvilke aldersgrupper som søger denne form for hjælp på biblioteket. Hvor der sidste år var en overvægt af folk i de ældre aldersgrupper (https://www.db.dk/artikel/offentlig-selvbetjening-fejler-uden-bibliotekerne), viser dette års undersøgelse, at behovet for hjælp til brug af digitale løsninger er nogenlunde lige stort i alle aldersgrupper.

”Det er fantastisk at se, at os lidt oppe i årene er kommet så godt med på den digitale vogn, men det må ikke få politikerne til at tro at alle nu er digitalt selvkørende. Undersøgelsen viser jo netop, at der stadig er et stort behov for at tilbyde hjælp og vejledning til et stor gruppe borgere, og det behov vil bibliotekerne naturligvis fortsat bestræbe sig på at være med til at afhjælpe” slutter formand Vagn Ytte Larsen.

Biblioteker har hjulpet mig med at bruge digitale tjenester som offentlig borgerservice (borger.dk m.fl.) eller andre selvbetjeningsløsningerSådan har bibliotekerne hjulpet borgerne med digital selvbetjening

 
For yderligere oplysninger, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Formand Vagn Ytte Larsen, tlf. 2178 9383
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230
 


* Undersøgelsen er gennemført i perioden 17. juni – 26. juni 2013 ved gennemførelse af i alt 1.030 interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 15 år og derover. Ifølge Danmarks Statistik er der 4,63 mio. danskere over 15 år.
Undersøgelsen er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening.

Invitation til konference: Sådan styrer techgiganterne din adgang til viden på nettet

Igen i år er Danmarks Biblioteksforening medarrangør af en konference om digital informationssøgning: ‘Sådan styrer techgiganterne og kunstig intelligens din adgang til ...

Digitaliseringen af bogmarkedet tager til

Årsrapporten for 2022 fra Kulturministeriets bogpanel viser, at e-bøger og lydbøger er i vækst, uanset om man ser på produktion, distribution eller forbrug. Fra 2020 til 2021 ...

Hver 5. dansker i digitalt limbo

Vi må stille krav til en demokratisering af teknologiudviklingen. Godt nok er Danmark udråbt til verdensmester som digitaliseret land men vores løsninger og systemer efterlader ...

Giv computere og sikkerheden endnu et eftersyn

Der har i tidens løb været eksempler på, at borgere har fået misbrugt deres personlige oplysninger fra en borger PC på med offentlig adgang som f.eks. på bibliotekerne eller ...

Giv borgerne digitalt kompetenceløft med en bred bibliotekssatsning

Digitale kompetencer og digital dannelse er vigtigere end nogensinde, og de danske folkebiblioteker spiller en stadig mere central rolle som borgernes indgang til den digitale ...

Bibliotek og borgerservice – forny selv dit pas

Ørestad Bibliotek har verdenspremiere på nyt borgerservicetilbud. Selvbetjening og kyndig vejledning går nemlig op i en højere enhed, når Pasboksen åbner på Ørestad ...

Bibliotek og Borger – du er altid velkommen!

Størstedelen af de danske kommuners borgerservicecentre og biblioteker arbejder nu sammen. En undersøgelse lavet af konsulentfirmaet Knudsen Syd viser, at samarbejde nu finder ...

Årets Gates-Pris gik til et netværk af e-biblioteker i Sri Lanka

Bill and Melinda Gates særlige bibliotekspris – Access to Learning Award (ATLA) – er i år gået til The e-Library Nenasala Program i Sri Lanka. Et af regeringen ...