Regeringsforslag begrænser unges adgang til bøger i undervisningen

Johan Brødsgaard (R), formand for Kultur-, Erhverv- og Plan-udvalget hos KL og Paw Østergaard Jensen (A), formand for Danmarks Biblioteksforening

Skoler og elever landet over trækker normalt på Center for Undervisningsmidlers (CFU) materialer, rådgivning og bogsamlinger, når der skal bruges undervisningsmidler. Regeringen foreslår nu at beskære CFUs budget med 41,8 millioner kroner, hvilket vil betyde færre bøger i undervisningen og mindre praksisfaglighed.

Besparelsesforslaget kan undre, fordi det kommer samtidig med, at regeringen og Undervisningsminister Mattias Tesfaye på den ene side mener, at landets skoleelever bruger for meget tid med skærme og for lidt tid med en bog. En besparelse, som den foreslåede, vil utvivlsomt gå ud over kvaliteten af CFUs materialesamling og dermed skolernes adgang til bøger, og vi frygter, at den især vil ramme de udfordrede kommuner og læsesvage elever.

På de lokale folkebiblioteker har vi længe påpeget behovet for at styrke læselysten blandt de unge, som i en årrække er blevet dårligere til at læse. Den seneste store internationale undersøgelse viser, at ikke kun er elevens læsekundskaber faldet, men de danske børns læseglæde er den laveste blandt OECD-landene.

At beskære skolernes adgang til bøger er helt indlysende den forkerte vej at gå. Hvis børn ikke møder en bog, læser de den med garanti ikke.

En så stor besparelse kan ikke undgå at påvirke elevernes adgang til bøger og vil givetvis betyde et større træk på de lokale folkebibliotekers materialer. Det bidrager folkebibliotekerne gerne til, men de er også blevet beskåret i mange af de kommunale budgetter, så bogsamlingerne kommer under pres, ude hvor børn ellers skal inspireres til at læse.

Andre lande har lignende udfordringer med børn og unges læselyst, og griber problemerne helt anderledes an. I Sverige taler regeringen om en ”læsekrise” og har i finansloven for 2024 foreslået en ”læsesatsning” som indeholder bemandede skolebiblioteker og penge til at købe bøger. I finanslovsforslaget foreslår regeringen afsat over ½ mia. svenske kroner om året til flere investeringer, der skal styrke elevernes læsefærdigheder. Det drejer sig blandt andet om en større investering i bemandede skolebiblioteker og penge til at indkøbe bøger.

Vi opfordrer den danske regering til lignende læseskabende tiltag, og selvfølgelig til at fjerne forslag, som undergraver unges adgang til bøger i undervisningen, som f.eks. den foreslåede besparelse på CFU.

Læsning er en samfundsopgave – ikke bare skolens

“Det hele starter med nysgerrighed. Hvis vi tror, børn først skal begynde at læse, når de starter i skole, så skyder vi helt forkert”

Alle børn og unge har ret til at blive læsere – og det kræver handling nu

Kronik i Kristeligt Dagblad, med ét klart budskab: Hvis Danmark fortsat skal være en læsende nation, skal vi styrke læsekulturen omkring vores børn og unge

Statsministeren varmede op til læsedebatterne på Folkemødet

Statsminister Mette Frederiksen læste torsdag formiddag på Folkemødet højt for børn sammen med Orm fra DR’s Minisjang-univers som elsker bøger.

Mænd mødes om skønlitteratur

Projekt Mænd Mødes om Skønlitteratur er et udviklingsprojekt der har til formål at engagere mænd landet over i læsefællesskaber

Søg Fonden DBK om midler til læselyst-projekter

Fonden DBK åbner igen op for ansøgninger til projekter, der gavner læselysten og inspirerer flere til at gribe en bog, opdage nye fortællinger og opleve magien i ...

Arbejdsgruppe kalder til kamp for dansk litteratur, sprog og læsning

Arbejdsgruppen anbefaler at eReolen GO styrkes, og at der gives adgang til et minimum antal titler pr. måned til elever i grundskolen.

Ny læselystkampagne på vej

Læselystkampagnen Læselyst.nu er et nationalt tiltag, der sætter fokus på, at flere børn skal få gode oplevelser med læsning.

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.