Tegneserier booster børns læselyst

Skrevet af

6. december, 2022

Med projektet ’ét år med tegneserier’ har Dansk Forfatterforening, en række tegneserieskabere og Pædagogiske Læringscentre undersøgt, om genren kunne øge læselysten blandt elever på mellemtrinet. Resultaterne viser, at mere end halvdelen af eleverne, der har medvirket i projektet, mener, at de i større eller mindre grad læser flere bøger på frivillig basis.

Projektet er gennemført på syv folkeskoler, hvor elever på mellemtrinet i skoleåret 2021/2022 blev introduceret til tegneserier gennem læringsforløb i undervisningen og fik besøg af ni tegneserieskabere, der blandt andet lærte eleverne selv at lave tegneserier. Flere af de deltagende Pædagogiske Læringscentre har efter projektets afslutning meldt om et markant øget frivilligt udlån af tegneserier.

Læs pressemeddelelsen fra Dansk Forfatterforening.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.