Børn og unges læsning 2021

Skrevet af

17. marts, 2022

Det er fire år siden, at undersøgelsen “Børns læsning 2017” trak overskrifter. Nu kommer en ny undersøgelse med titlen “Børn og unges læsning 2021”.

I den anledning inviterer Tænketanken Fremtidens Biblioteker sammen med Center for Anvendt Skoleforskning til konferencen “Ny viden om børn og unges læse- og medievaner“.

Det foregår onsdag den 1. juni kl. 10.00-16.00 på Vartov i København. På programmet er blandt andet forskerne Stine Reinholdt Hansen og Thomas Illum Hansen fra Center for Anvendt Skoleforskning, der har gennemført den nationale undersøgelse, og Tina Jane Lupton og Johanne Gormsen Schmidt fra Københavns Universitet.

Deltagerne får også mulighed for at bidrage med ideer og få inspiration til, hvordan undersøgelsens fund og anbefalinger kan bruges i det videre arbejde med børn og unges læsning, læseglæde og læsefællesskaber. 
 
Moderator er Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken.
Læs mere og tilmeld dig konferencen.

Vi har taget glæden ud af læsningen

"Det er en samfundsdebat, vi er nødt til at tage" siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt

Læsning af skønlitteratur på højeste niveau i 30 år

Andelen af befolkningen, der læser skønlitteratur dagligt eller næsten dagligt, er i stigning

Foto: Hjørring Bibliotekerne

Læseklubber for børn – en vej ud af læsekrisen?

På Løkken Skole har de gjort sig opsigtsvækkende erfaringer med 'Klub Læseglad' – et koncept, der er på vej ud i hele Hjørring Kommune

Børn og læsehad

I dag begynder en artikelserie i Politiken om børns dalende læselyst, eller 'Læsehad', som Politiken vælger at kalde det.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Læs med orm – også på biblioteket

Højtlæsning er en god måde til udvikling af små børns sprog og følelsesliv.

Biblioteket skal være for alle

"Er bibliotekerne blevet skåret mere og mere ned, så er der ikke meget personale til at håndtere problemerne."

Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes

Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.