Børns læselyst – en analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark

Skrevet af

25. november, 2022

I Danmark har læselyst været på den børnekulturpolitiske dagsorden længe, men med en intensiveret indsats siden begyndelsen af 00’erne, hvor Kulturministeriet iværksatte en omfattende og flerårig læselystkampagne målrettet børn. Siden er en række forskellige indsatser blevet iværksat.

I en helt ny artikel undersøges de kulturpolitiske rationaler, der kan identificeres bag forskellige læselystindsatser, ligesom det undersøges hvilke metoder og strategier, der anvendes i praksis til at styrke børns læselyst.

Artiklen er skrevet af Gitte Balling, lektor på institut for kommunikation på Københavns Universitet og af Lisbet Vestergaard, selvstændig bibliotekskonsulent med tilknytning til Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

Artiklen udkommer i dag i Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, Scandinavian University Press.

Læs hele artiklen.

Kulturens veje til forandring

Vær med til at starte en kulturpolitisk samtale om, hvordan der skabes bedre adgang til kunst og kultur for unge i udskolingsalderen og opefter.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.

Folkeskoleaftale sikrer en halv mia. til nye bøger

I den nye folkeskoleaftale afsættes en halv milliard til bøger så flere børn kan få adgang til flere fysiske bøger.