Danmarks Biblioteksuge 37

Skrevet af

Danmarks Biblioteksforening

5 juli, 2019

Danmarks Biblioteksuge 37 sætter fokus på læsning. Læsning er helt centralt for vores liv og vores hverdag, og for vores evne til at deltage i et demokratisk samfund på et kvalificeret grundlag.

Danske børn læser desværre stadig mindre, og mediebilledet sætter den fordybende læsning og tiden til fritidslæsning under pres. Bibliotekernes kernekompetence har altid været at finde den rette bog til den enkelte. Men der skal mere til for at øge lystlæsningen, ikke mindst samarbejde mellem biblioteker, skoler, forældre – og alle andre, som har mulighed for at sætte fokus på læsningen.

Bibliotekerne er en af de væsentlige spillere, når det gælder om at stimulering til læsning og skabe læselyst. Derfor håber vi, at alle Danmarks Biblioteker vil være med til at sætte fokus på læsning i Danmarks Biblioteksuge 2019, som afvikles i uge 37, og som kickstartes på FN’s læsedag den 8. september.

Vil I være med, skal I tilmelde en kampagneambassadør, som vil være den person, som kan bestille kampagnemateriale og som får tilsendt alle praktiske oplysninger direkte.
Har I endnu ikke fået meddelt hvem jeres kampagneambassadør er, så gør det hurtigst muligt.

Vi bruger hashtagget #læsløs for kampagnen.
Husk at bruge det alle de steder I kan!

Hent informationsfolderen for årets kampagne, som indeholder en lang række praktiske oplysninger om Danmarks Biblioteksuge 37.

Konkurrence om Danskernes litterære yndlingscitat – sammen med DR
Dette års gennemgående aktivitet, som vi håber I alle vil tage del i, er en konkurrence om at finde danskernes litterære yndlingscitat.
Konkurrencen afvikles på www.yndlingscitat.dk, ligesom der udsendes postkort som publikum kan bruge til at nominere citater.
Konkurrencen er også et element i Bibliotekernes Temasamarbejde med DR, som i ugerne 35-40 afvikler kampagnen 'Med andres ord'.
Postkort udsendes til alle som har tilmeldt en kampagneambassadør og/eller er tilmeldt 'Med andres ord' via Bibliotekernes temasamarbejde.
Konkurrencen bliver således både promoveret af de deltagende biblioteker og af DR, som særligt i uge 36 og 37 sætter fokus på konkurrencen. I fællesskab kan vi løfte den højt op i danskernes bevidsthed.

Læs mere om konkurrencen i informationsfolderen, og hent også denne plakat, som I kan printe til brug på biblioteket, for at henlede publikums opmærksomhed på konkurrencen.

Fysisk kampagnemateriale – husk at bestille!
Alle tilmeldte kampagneambassadører vil i uge 28 få tilsendt login og passwords til webshoppen, hvor kampagnematerialerne kan bestilles.
DBs medlemmer kan bestille gratis pakker med kampagnemateriale, mens ikke-medlemmer kan købe disse pakker. Alle kan tilkøbe yderligere materialer, hvis det ønskes.
Pakkerne er også beskrevet i informationsfolderen.

En lang række grafiske elementer til brug for jeres lokale aktiviteter kan downloades her.

Flere oplysningerom årets kampagne følger til august, herunder blandt andet skabeloner til pressemeddelelser.

En recession vil ramme kulturlivet hårdt ovenpå corona

Indtil videre kan man ikke se en stor tilbagegang i kulturforbrug, men det kan blive dér og i detailhandlen, at en kommende recession for alvor rammer. ...

Litterære brætspil giver børn læselyst

I 2020 fik Dragør Bibliotekerne og Fredensborg Bibliotekerne penge af Slots- og Kulturstyrelsen til at udarbejde en drejebog for, hvordan man som bibliotek kan udvikle litterære ...