Danmarks vildeste bålhistorie

Skrevet af

25. august, 2020
Som et stort, fælles og gennemgående tiltag i kampagnen Vores Natur vil Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekernes Temasamarbejde sammen med alle biblioteker og danskerne kåre ”Danmarks vildeste bålhistorie”.
Vi har derfor sat gang i en skrivekonkurrence, hvor man kan indsende historier til konkurrencen om at være forfatter til ”Danmarks vildeste bålhistorie”. Den bedste bålhistorie afsløres til fælleslæsningsarrangementer rundt omkring i hele landet i forbindelse med Nat i Naturen.
 
Med bibliotekerne som afsender er det en unik chance for at sætte skrivning, højtlæsning og fællesskab på dagsordenen – alle vigtige elementer i børns (og voksnes) dannelse og en central del af bibliotekernes kerneopgave.
Historierne sendes ind via hjemmesiden www.baalhistorier.dk, hvor du også kan læse mere om konkurrencen. Materialer kan hentes på temasamarbejde.dk.
 
Tidsplan for konkurrencen
08/09 Konkurrencen sættes i gang
01/10 Frist for at indsende historier
10-18/10 Oplæsning af den bedste historie til event i forbindelse med Nat i naturen – enten live eller via streaming. Den endelige dato er endnu ikke på plads.
De 10 bedste bålhistorier udgives digitalt på eReolen.
 
Kriterier for historierne
• Du skal være 12 år eller derover.
• Din bålhistorie må indeholde max 7.000 tegn og skal være skrevet på dansk.
• Målgruppen er familier med børn +7 år.
• Din bålhistorie skal på en eller anden måde inddrage naturen eller noget fra den. Handlingen er dog helt
op til dig, og du vælger selv om historien skal være vildt sjov, vildt uhyggelig, vildt romantisk eller andet,
som kan fænge tilhørere omkring et bål.
• Bålhistorien skal være skrevet i et sprog, der egner sig til at blive læst op ved bålet.
• Du skal selv have skrevet historien, og den må derfor ikke indeholde materiale, som allerede er trykt eller
andre har rettighederne til.
 
Panelet består af
Lakserytteren, youtuber, forfatter og gammel spejder
Sarah Engell, forfatter
Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening
 
Forslag til, hvad I kan gøre på jeres bibliotek
• Engager lokale skriveklubber, forfatterskoler, skoler og de ”frie unge”
• Lav lokal kommunikation
• Del videoer med Lakserytteren
• Del billeder med udsagn fra paneldeltagerne
• Del artikler fra BPI
• Hæng plakater op, der reklamerer for konkurrencen
• Lav en udstilling med forslag til gode bålhistorier, bålmad, gode skrivetips. Brug det kunstige bål
• Planlæg og afhold oplæsningsarrangementer omkring bål i kampagneperioden (Se vejledning på temasamarbejde.dk)
• Planlæg og afhold oplæsningsarrangementet, hvor den bedste bålhistorie afsløres – enten live eller via streaming
• Promover den digitale udgivelse af de 10 bedste bålhistorier fra eReolen

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.