Det ændrer dine børns vaner, når du læser højt for dem

Skrevet af

12. juli, 2018

En ny undersøgelse for Danmarks Biblioteksforening ser bl.a. nærmere på hvordan læsning i barndommen påvirker vores læsning som voksne.

Overordnet set er vi danskere gode til at læse for vores børn. I undersøgelsen svarer 45 pct. af danskerne, at de som børn fik læst højt af deres forældre en eller flere gange om ugen. Og hele 90 pct. af danskerne, som har børn, svarer i undersøgelsen ja til, at de i dag selv læser eller har læst højt for deres mindre børn.

”Tallene i undersøgelsen viser, at hvis der bliver læst højt for en som barn, kan det sætte gang i en positiv spiral, således at man som voksen selv bliver bedre til at læse for sine egne børn. Vi kan således på ingen måde overvurdere vigtigheden af at læse for vores børn. Det sætter sig simpelthen dybe spor i de små, som via de voksnes højtlæsning beriges med evnen og lysten til at læse hele livet” siger formand for Danmarks Biblioteksforening Steen Bording Andersen (A), formand for Danmarks Biblioteksforening i anledning af undersøgelsen.

Undersøgelsen viser desuden, at de der fik læst højt af forældrene som børn, selv læser noget mere som voksne. F.eks. er der 9 procentpoint flere af dem der som barn fik læst højt 1 til 3 gange om ugen, der som voksne læser mere end 1 time om ugen som voksne, end blandt de som kun fik læst højt 1 til 3 gange om måneden.  

”Læsning for de små er vigtig, og undersøgelsen viser en sammenhæng mellem frekvensen der læses højt med, og hvor meget barnet selv får lyst til at læse som voksen. Der er givetvis andre faktorer som også spiller ind på den voksnes læselyst, men der er ingen tvivl om, at det er vigtige grundsten der lægges for den fremtidige læselyst, når vi læser for børnene. Det er en vigtig indikation, som vi vil arbejde videre med, når de næste skridt skal tages imod en National Læsestrategi.

I Danmarks Biblioteksforening mener vi nemlig, at en fælles national læsestrategi for børn er nødvendig. Ønsket er en intensiv indsats i 2019 og 2020, som skal munde ud i en række anbefalinger af, hvordan forældre, skoler og biblioteker hver især og sammen kan stimulere børns læselyst. Vi er i kontakt med både kultur- og undervisningsministeriet om opgaven, og ser frem til at sætte arbejdet i gang sammen med skoler, forældre og andre der kan skabe læselyst for vore børn” slutter Steen Bording Andersen.

Undersøgelsen er lavet af Moos-Bjerre for Danmarks Biblioteksforening i maj 2018 blandt 1.500 repræsentativt udvalgte borgere i Danmark i alderen 15 år og derover.    

For yderligere oplysninger, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Formand Steen B. Andersen, tlf. 3057 9985, steen.a@aarhus.dk
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230, msh@db.dk

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

The educational benefits of public libraries

Investeringer i biblioteker har en positiv effekt på testscores for børn på skoler, viser nyt amerikansk studie.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.