En stærk læsekultur hos børn og unge

Skrevet af

14. april, 2020

1. Tilgængelig litteratur
Litteratur skal være tilgængelig, der hvor børn og unge befinder sig – både fysisk og digitalt. Vi vil inspirere børn og unge i alle aldre, gøre litteraturen mere tilgængelig og skabe inkluderende læsefællesskaber.

2. Kontinuitet i læseindsatsen hos fagprofessionelle
Der er brug for en læsefokuseret rød tråd fra hjem, folkebibliotek og dagtilbud over indskoling og mellemtrin til udskoling og ungdomsuddannelse. Det kræver opkvalificering af sundhedsplejersker, pædagoger, lærere, boghandlere og folkebibliotekarer, så børnenes læsekompetencer udvikles gennem hele barndommen.

3. Børn og unges kultur og fællesskaber som afsæt for læsning
Vi skal forstå de fællesskaber og den kultur, som engagerer børn og unge. Deres interesser og medievaner er i konstant omkalfat-ring, og læseindsatser skal ramme ind i børn og unges egne interessefællesskaber.

4. Fokus på brug og udvikling af digital læseteknologi
Dagene, hvor læsning alene foregik på papir, er for længst talte. E-bogstjenester, læse-apps, streamede lydbøger og andre digitale læseformater er allerede en stor del af vores læsekultur. Derfor foreslår vi, at der udvikles indsatser, som spiller ind til i den digitale kultur og forbinder fysiske og digitale materialer.

5. Øget fokus på læsekultur i familien
Forældre spiller en stor rolle i at skabe en positiv læsekultur. Men mange forældre ved desværre ikke, hvordan de styrker deres børns læsning. Derfor skal de inspireres med vejledning, viden, inspiration og konkrete redskaber, der gør en forskel for børnene.

6. Mere forskningsbaseret viden og videndeling
Børn og unges medieforbrug ændrer sig med lynets hast. For at forstå forandringerne skal vi lave konkrete forskningsindsatser om vores læsevaner, så biblioteker, skoler og andre kan udvikle nye tiltag på et kvalificeret og evident grundlag.

7. National og lokal prioritering af læseindsatsen
Vi skal i højere grad tænke det nationale og det lokale niveau sammen. Vi har allerede masser af læsestrategier. Desværre arbejder de ikke mod samme mål. Vi foreslår, at der skabes tiltag, der sikrer bedre samspil mellem lokale og nationale indsatser.
 

» Formanden har ordet
TEMAER
1 BIBLIOTEKET, KOMMUNERNE OG STATEN
» Biblioteksloven til debat
» KL & Bibliotekerne
» Lovændringen 2019
» Infrastrukturen og bibliotekerne
» Centralbibliotekerne & centrale aktører
» DB OPFORDRING
2 BIBLIOTEKET & SAMFUNDSOPGAVERNE
» DB OPFORDRING
» Biblioteket og bæredygtighed
» Biblioteket og folkeoplysning
» Biblioteket – samfundets delte, fælles sted
3 MEDIEUDVIKLING, COPYRIGHT & FORMIDLING
» DB OPFORDRING
» Medieudviklingen og biblioteksbenyttelsen
» DSM-Direktivet og opdatering af ophavsretsloven
4 INTERNATIONALE TRENDS
» EBLIDA 2019
» IFLA 2019
» Mere internationalt
» UNESCO
5 KOMMUNIKATION, NETVÆRK & SAMARBEJDE
» DB mødevirksomhed, netværk & samarbejde
   DB sætter dagsordenen:
» Via debat, idéudveksling og undersøgelser
» Via magasin, nyhedsformidling og oplæg
» Læsernes bogpris 2019
6 FOLKEOPLYSNING & REGIONALE MØDER
» Folkemødet i Allinge
» Kulturmøde Mors
» BogForum 2019
7 DB FORENINGSUDVIKLING
» Medlemsudvikling
» Resultatopgørelse for 2019
SYV INDSATSOMRÅDER
  En stærk læsekultur hos børn og unge
TÆNKETANKEN 2019
  Et år med fokus på børns læselyst

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Fupz overhaler Reuter

Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.

Udløser boggaver flere lån i børnefamilier?

På trods af at biblioteker er gratis, er der stadig stærke sociale forskelle i, hvilke forældre der bruger bibliotekerne mest.

National indsats for børn og unges læseglæde lancerer gratis arbejdsbog

Arbejdsbogen giver inspiration og gode råd til, hvordan den enkelte kommune kan arbejde med børneinddragelse og skabe et fælles sprog om læseglæde.

Læseglæde er en investering i børns trivsel

Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.

Bibliotek vil nedbryde læsehindringer

Der kan være en del borgere, som af forskellige årsager har en mental barriere overfor det at læse, og den vil man forsøge at nedbryde.

Benhård satsning på udlån og læsning giver pote

”Det er ikke kommet af sig selv, og i mange kommuner har man passeret præ-corona aktiviteten. Man må bare klappe og anerkende indsatsen.”