Forsker: Vi har en regulær læsekrise

Foto: Thomas Evaldsen
Foto: Thomas Evaldsen

Skrevet af

6. november, 2023

Vi har en regulær læsekrise, fastslog forsker Simon Skov Fougt på BellaScenen på det netop overståede Bogforum 2023.

“Danmark ligger i bund internationalt set. Og kun omkring 14% kan lide at læse” fortalte Simon Skov Fougt, og han pointerede derfor, at læsekrisen skal prioriteres politisk.

Danmarks Biblioteksforening skabte med debatten “Hvorfor fanden læser de ikke?” fokus på et af de store samfundsproblemer. Hver fjerde i 4. klasse kan ikke læse. Op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser i bedste fald usikkert. Og gruppen af svage læsere er vokset. Hvad gør vi ved det? 

Den internationale læseundersøgelse PIRLS fra i år peger på behovet for en målrettet indsats, der løfter svage læsere. Det handler helt konkret f.eks. om at styrke elevernes motivation for at læse i fritiden, så de finder større glæde ved at læse, sagde Simon Skov Fougt (PIRLS), forsker DPU Aarhus Universitet til Michel Steen-Hansen, direktør for Danmarks Biblioteksforening på Bogforum i debatten Hvorfor fanden læser de ikke? i fredags den 3. november 2023.

Hvad værre måske er, at gabet mellem de stærke og svage børns læsefærdigheder vokser og skaber store samfundsudfordringer.

I Roskilde gør de noget ved sagen – via bl.a. velfungerende folkebiblioteker, fastslog Filiz Thunøe (A), formand for Danmarks Biblioteksforenings Læringsudvalg og medlem af Roskildes Byråd.

Meldingen fra Roskilde er klar: Styrket læseindsats kræver både et politisk og et klart strategisk fokus på tværs lokalt. Man skal lokalt lave en helhedsplan. Alle børnenes voksne skal med – forældre, børne- og skolebibliotekarer, lærere og alle de andre. Slut med silo-løsninger, nu går skoler, biblioteker og andre partnere i gang med en bredt forankret indsats i Roskilde. Målet er at skabe stærke læsere og styrke læseglæden. For jo mere du læser i din fritid, jo mere dine forældre læser – jo større læsekompetencer.

At kunne læse og være god til det – er helt afgørende for ens eget liv men også for samfundet og demokratiet. Vejen er en landspolitisk indsats – og fokus på læseglæde. I Sverige putter regeringen hundreder af millioner kroner i biblioteker og læsning. Hvad gør vi Danmark? En række strukturelle og politiske problemer skal udfordres og helt nye indsatser er nødvendige, fastslog Michel Steen-Hansen og Danmarks Biblioteksforening. 

Kulturministeren modtager ny appel: Alle børn og unge har ret til at være læsere

Det skal være en politisk ambition, at alle børn og unge i Danmark har mulighed for at deltage i en stærk læsekultur.

Bøger og læsning i AI-æraen

EBLIDA-konferencen 2025 fokuserede på at styrke biblioteker som demokratiske nøgleinstitutioner med særligt fokus på AI og læsning.

Fupz overhaler Reuter

Børne- og ungdomsforfatter Kim Fupz Aakeson er i år topscorer ved uddelingen af bibliotekspengene, og skubber dermed Bjarne Reuter af tronen.

Udløser boggaver flere lån i børnefamilier?

På trods af at biblioteker er gratis, er der stadig stærke sociale forskelle i, hvilke forældre der bruger bibliotekerne mest.

National indsats for børn og unges læseglæde lancerer gratis arbejdsbog

Arbejdsbogen giver inspiration og gode råd til, hvordan den enkelte kommune kan arbejde med børneinddragelse og skabe et fælles sprog om læseglæde.

Læseglæde er en investering i børns trivsel

Samarbejdet mellem skoler, biblioteker og forældre er afgørende for at skabe en læsekultur, hvor børn møder bøger både i skolen, derhjemme og i fritiden.

Bibliotek vil nedbryde læsehindringer

Der kan være en del borgere, som af forskellige årsager har en mental barriere overfor det at læse, og den vil man forsøge at nedbryde.

Benhård satsning på udlån og læsning giver pote

”Det er ikke kommet af sig selv, og i mange kommuner har man passeret præ-corona aktiviteten. Man må bare klappe og anerkende indsatsen.”