I en ny undersøgelse sætter Danmarks Biblioteksforening blandt andet spot på borgernes brug af sociale medier og hvordan de bruger de informationer, de får derfra.
”Det ser ud til, at borgerne efterhånden har en ret klar opfattelse af, hvordan reklamer benyttes og placeres på nettet. Til gengæld ligger der stadig et stykke oplysningsarbejde forude for at få slået fast, at nyheder også kan blive vist afhængigt af ens øvrige ageren på nettet.
Big data og algoritmer styrer nemlig rigtig meget af det, vi præsenteres for på nettet” siger formand for Danmarks Biblioteksforening, kulturudvalgsformand i Aarhus Steen B. Andersen (S), i en kommentar til den omfattende undersøgelse.
Han påpeger også bibliotekernes ansvar for ikke kun at oplyse borgerne om nettets faldgruber, men også bibliotekets rolle som en troværdig kilde til information. Undersøgelsen viser nemlig også, at kun 6% af borgerne ikke stoler på de informationer og den viden, som de modtager på biblioteket.
”Når så meget information på vores skærme i dag er styret af vores aktivitet på nettet, er det nemlig vigtigere end nogensinde, at vi formår at skelne mellem hvad der er sandt og hvad der ikke er. For at kunne forstå og agere i et demokrati, er vi nødt til at kunne skille skidt fra kanel på nettet, og her er bibliotekernes 6-trins Fake News Guide et rigtig godt udgangspunkt for alle, som ind imellem bliver i tvivl.” slutter Steen B. Andersen.
Den nye undersøgelse er lavet af Moos-Bjerre for Danmarks Biblioteksforening blandt 1.534 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 15 og opefter i maj og juni 2017.
For yderligere oplysninger, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Formand Steen B. Andersen, tlf. 3057 9985, steen.a@aarhus.dk
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230, msh@db.dk