Læser I med udsatte børn og unge?

Skrevet af

8. marts, 2023

Projekt Læs for Livet vil gerne i kontakt med biblioteker/bibliotekarer, der har lavet samarbejder med institutioner for anbragte børn og unge, behandlingsskoler eller andre steder for udsatte børn og unge. Det kan også være med almindelige institutioner, som børnehaver, i belastede områder – og som altså også har udsatte børn som målgruppe.

De vil nemlig meget gerne trække på bibliotekarernes erfaringer i forbindelse og invitere folkebibliotekarer til at løfte læsningen yderligere på de institutioner, som Læs for Livet kommer ud til. 

Kender du sådanne biblioteker eller bibliotekarer, eller er det ligefrem digselv, så skriv om det i en mail som du sender til db@db.dk. Så samler vi op og deler allere jeres inputs med Læs for livet.

Unges informationskompetencer i en tid med AI

Har elever og studerende de nødvendige informationskompetencer til at anvende AI-værktøjer på ansvarlig vis?

Læs med orm – også på biblioteket

Højtlæsning er en god måde til udvikling af små børns sprog og følelsesliv.

Biblioteket skal være for alle

"Er bibliotekerne blevet skåret mere og mere ned, så er der ikke meget personale til at håndtere problemerne."

Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes

Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur

Dansker og nordmand får bogpriser

Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog

Forældre kan være afgørende rollemodeller

Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?