På bibliotekernes verdenskongres 2018 blev den danske udstilling om børns faldende læselyst hædret som den bedste og mest væsentlige. Det var den, fordi vi på verdensplan står overfor den massive udfordring at børn og unge læser mindre.
Det var derfor en god nyhed, da kulturministeriet tidligere i dag har meddelte, at der nu øremærkes 5,6 mio. til en læseindsats for børn.
”I Danmarks Biblioteksforening ser vi meget gerne, at pengene bliver målrettet udarbejdelse af en national læsestrategi, for det er der brug for, mere end nogensinde” siger Steen Bording Andersen (A), formand for Danmarks Biblioteksforening, og fortsætter:
”Læselysten er udfordret, og vi har brug for at blive klogere på hvad der skaber læselyst. Bibliotekernes kernekompetence har altid været at finde den rette bog til den enkelte. Men der skal mere til, ikke mindst samarbejde mellem biblioteker, skoler, forældre – og alle andre, som har mulighed for at sætte fokus på læsningen.
Så det er positivt, at der øremærkes penge til indsatsen, og vi ser meget frem til at høre mere konkret fra kulturministeren, hvordan hun forestiller sig at pengene skal bruges, og hvordan hun ser, at bibliotekerne kan bidrage til at løse udfordringen, for hvordan sikrer vi det bredest samarbejde for at få hul på problemet?
Vi opfordrer ministeren til at sætte både fokus og fart på samarbejdet, både overfor de relevante ministerier og også i forhold til skoler, biblioteker, forældre og alle de andre kræfter, som skaber forskellige indsatser for at skabe læselyst. Vi skal passe på at det ikke bare bliver en læsekampagne, for det er en kulturændring som skal til og det er en længerevarende indsats, som vi finder helt central og som en af de største udfordringer for at få styrket læselysten i Danmark.
I Danmarks Biblioteksforening er vi allerede i fuld gang, i samarbejde med en række centrale organisationer, at udvikle grundlaget for en national læsestrategi. Vi håber, at dagens melding fra ministeren også skal ses som et tegn på et konkret ønske fra politisk hold om at deltage i det videre arbejde med en politisk vedtaget national læsestrategi” slutter Steen Bording Andersen.