Penge til læsning

Skrevet af

11. november, 2019

Med 7 mio. kroner sætter kulturministeriet nu skub i Læselyst og læsefællesskaber –  Puljen er målrettet børn i indskolingens fritidstilbud i et samarbejde med bibliotekerne. Ansøgningsfristen er lige om hjørnet, allerede den 9. december i år.

Formålet med puljen er at styrke børns læselyst og læsefælles- skaber med bogpakker og aktiviteter i indskolingens fritidstilbud, oplyser fung. kulturminister Rasmus Prehn (A) den 11. november.

Lokalt forankret samarbejde
Størsteparten af puljen – 6 mio. kroner – går til at styrke ’det lokale samarbejde mellem biblioteker og fritidsordninger/fritidshjem, og det konkrete projekt skal give børnene gode oplevelser med læsning i fællesskab’. Børnene skal opleve, at læsning og lytning af litteratur er en sjov og meningsfuld aktivitet.

National koordinering
De biblioteker, der modtager støtte fra puljen, skal deltage i et udviklingsforløb, der faciliteres både nationalt og regionalt af centralbibliotekerne. Til denne del afsættes 1 mio. kroner. I udviklingsforløbet kan lokale projekter konkretiseres gennem workshops, idégenerering, fælles tiltag og projektunderstøttelse for bibliotekspersonale og samarbejdspartnere. Udviklingsforløbet afvikles i 1. halvår 2020, og det ligger dermed forud for den projektperiode, der kan søges midler til. Forløbet afsluttes med, at de enkelte tilskudsmodtagere sender en detaljeret projektbeskrivelse til Slots- og Kulturstyrelsen. 

Læsning en folkesag
”Børn fortjener at opleve litteraturens magiske univers, men for mange børn er bøgernes verden desværre en fjern galakse. Undersøgelser viser, at børns læselyst i disse år er under pres. Vi får ikke flere børn til at læse ved at løfte pegefingre, men vi skal i stedet skabe begejstring og pirre til nysgerrigheden omkring det at læse og opleve litteraturen sammen. Ved at afsætte penge til initiativer forankret omkring skolernes fritidstilbud, så rammer vi de børn, der ikke selv finder vej til børnebiblioteket”, siger kulturminister Rasmus Prehn

Steen Bording Andersen (A), formand for Danmarks Biblioteksforening er ikke uenig ”I Danmarks Biblioteksforening hilser vi puljen velkommen, som et første skridt på vejen til at gøre læsning til en folkesag. DB er sammen med en bred koalitionsgruppe i gang med konkretisering af et forslag om en National Læsestrategi:”

Til tasterne
Hent ansøgningsvejledningen på slks.dk eller se den her. Som sagt der skal søges inden den 9. december i år, og man modtager besked inden jul.

 

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.