‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norges kultur- og ligestillingsminister, Lubna Jaffery

Skrevet af

31. maj, 2024

Den norske regering har lanceret en national læselyststrategi med titlen ‘Sammen om lesing’, der gælder fra 2024 til 2030. Målet er at få at flere børn og unge i Norge til at læse mere og bedre.

Regeringen vil blandt andet bruge 300 mio. norske kroner på at gøre flere bøger tilgængelige i grundskolen, ligesom den vil sætte et særligt fokus på kvaliteten af skolernes arbejde. Det skal ske gennem den nye læsesatning ‘Tid for lesing’, der skal bidrage til kompetenceudvikling på området og give lærere og skoleledere råd, vejledning og inspiration til arbejdet med at styrke alle elevers læsefærdigheder og læselyst.

Strategien lægger op til at styrke de aktører, som formidler til børn og unge, sådan at bøgerne og litteraturen kan nå ud til endnu flere. Regeringen vil for eksempel oprette en ny tilskudsordning, der skal bygge bro mellem folkebiblioteker og børnehaver. 

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Helping libraries help Europeans

Europæiske biblioteksforeninger udgiver manifest til EP-valget, bl.a. om at sikre lige adgang til kultur og uddannelse.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.