Skolebiblioteket vender tilbage i Københavns kommune

Skrevet af

17. august, 2023

Et flertal i børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune har netop besluttet, at man i kommunalt regi må bruge ordene “skolebiblioteker” og ”skolebibliotekar”, når det kan lade sig gøre. På initiativ fra Enhedslisten og Konservative har kommunen undersøgt muligheden for, at man lokalt i København vender tilbage til det gamle navn. Og svaret fra forvaltningen er, at Pædagogisk Læringscenter godt kan kaldes ”skolebibliotek”.

“Der er kommet for mange mærkelige konsulent-vendinger ind i folkeskolen. Nu sender vi et klart signal om, at et skolebibliotek skal hedde et skolebibliotek. Det skal ikke hedde et ‘pædagogisk læringscenter’, for det er helt fremmed for børnene, lærere og forældrene”, siger Alternativets undervisningsordfører Emil Sloth Andersen om dagens beslutning. 
Læs mere i Folkeskolen.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.