Skolebiblioteket vender tilbage i Københavns kommune

Skrevet af

17. august, 2023

Et flertal i børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune har netop besluttet, at man i kommunalt regi må bruge ordene “skolebiblioteker” og ”skolebibliotekar”, når det kan lade sig gøre. På initiativ fra Enhedslisten og Konservative har kommunen undersøgt muligheden for, at man lokalt i København vender tilbage til det gamle navn. Og svaret fra forvaltningen er, at Pædagogisk Læringscenter godt kan kaldes ”skolebibliotek”.

“Der er kommet for mange mærkelige konsulent-vendinger ind i folkeskolen. Nu sender vi et klart signal om, at et skolebibliotek skal hedde et skolebibliotek. Det skal ikke hedde et ‘pædagogisk læringscenter’, for det er helt fremmed for børnene, lærere og forældrene”, siger Alternativets undervisningsordfører Emil Sloth Andersen om dagens beslutning. 
Læs mere i Folkeskolen.

Dansker og nordmand får bogpriser

Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog

Forældre kan være afgørende rollemodeller

Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?

Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning

Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi