Tegneserier booster børns læselyst

Skrevet af

6. december, 2022

Med projektet ’ét år med tegneserier’ har Dansk Forfatterforening, en række tegneserieskabere og Pædagogiske Læringscentre undersøgt, om genren kunne øge læselysten blandt elever på mellemtrinet. Resultaterne viser, at mere end halvdelen af eleverne, der har medvirket i projektet, mener, at de i større eller mindre grad læser flere bøger på frivillig basis.

Projektet er gennemført på syv folkeskoler, hvor elever på mellemtrinet i skoleåret 2021/2022 blev introduceret til tegneserier gennem læringsforløb i undervisningen og fik besøg af ni tegneserieskabere, der blandt andet lærte eleverne selv at lave tegneserier. Flere af de deltagende Pædagogiske Læringscentre har efter projektets afslutning meldt om et markant øget frivilligt udlån af tegneserier.

Læs pressemeddelelsen fra Dansk Forfatterforening.

Børn og læsehad

I dag begynder en artikelserie i Politiken om børns dalende læselyst, eller 'Læsehad', som Politiken vælger at kalde det.

Læs med orm – også på biblioteket

Højtlæsning er en god måde til udvikling af små børns sprog og følelsesliv.

Stærkere samarbejde mellem skolerne og bibliotekerne ønskes

Læsekulturen skal være en integreret del af børns hverdag, både i og uden for skolen.

Vinderen af Klods-Hans-prisen 2024

Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, modtager Klods Hans-prisen for sin særlige indsats for børne- og ungdomslitteratur

Dansker og nordmand får bogpriser

Nordisk Råds Litteraturpris er blevet uddelt siden 1962 og gives til et skønlitterært værk som er skrevet på et af de nordiske sprog

Forældre kan være afgørende rollemodeller

Om den omfattende nationale indsats for børn og unges læseglæde - et styrket samarbejde mellem PLC'erne og folkebibliotekerne

Read Hour 2024 – læs med på søndag

På søndag den 8. september afholdes Read Hour fra kl. 14 - 15. Er dit bibliotek med?

Flere penge til biblioteksbøger og styrket indsats for børn og unges læsning

Centralbibliotekerne bliver læsecentre for at øge læseglæden hos særligt børn og unge.