For snart halvandet år siden blev det klart, at boganbefalinger under hashtagget #BookTok havde og har held med at få fat i også unge danske læsere på det verdensomspændende sociale medie TikTok.
Tendensen, der dengang blev kaldt »et vildt interessant fænomen«, er nu igen kommet i mediernes spotlys, efter at DR har stillet skarpt på TikTok som fremmende for de unges læselyst.
Det skriver Kulturmonitor.
DBs direktør Michel Steen-Hansen glæder sig over, at TikTok tilsyneladende kan få flere til at læse. Dog ser han gode grund til at bevare de forbehold, der indtil nu har betydet, at det kinesisk ejede sociale medie ikke er inviteret officielt inden for i strategiske indsatser på det samlede danske biblioteksområde.
»De etiske overvejelser samt de ting, der knytter sig GDPR-reglerne, er noget, som bør blive tænkt ind, hvis vi massivt skal dedikere os til det her. Ellers er det jo i sidste ende børnene, det går ud over,« siger Michel Steen-Hansen til Kulturmonitor.
Se DRs indslag og artikel om Tiktok.