Vi skal have flere med ind i bøgernes verden

Skrevet af

11. april, 2023

”Jeg er enig med Mogens Jensen i hans betragtninger i indlægget herover, bragt i Avisen Danmark den 8. april 2023.
Bøger, særligt skønlitteratur, er en kæmpe ‘empatimotor’ , fordi man i den tid læsningen tager, har mulighed at være en anden. Se verden fra en ny synsvinkel og øve sig i at sætte sig i andres sted. Dét tror jeg er sundt for alle mennesker fra tid til anden.
Det er samtidigt vigtigt at holde fokus på, at den store forskel i brugen af bibliotekerne også kan genfindes i hvor stor forskel der er i kommunernes prioritering af deres folkebiblioteker. Det skal vi også gøre noget ved” siger Danmarks Biblioteksforenings formand Paw Østergaard Jensen.

Søg puljemidler til samarbejder om børns læseglæde samt digital biblioteksudvikling

21 mio. kr. fra 'Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre' er i 2024 øremærket til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Stor læseundersøgelse af samtlige skoleelever i kommune undervejs

Rudersdal lancerer en omfattende læseundersøgelse blandt samtlige skoleelever i kommunen, med fokus på at styrke læseglæden.

Det starter med børnene: Metodekit til børneinddragelse

Hvordan bliver folkebibliotekerne bedre til at inddrage børn på mellemtrinnet? Se nyt metodekatalog.

‘Sammen om lesing’ – ny norsk læsestrategi 2024-2030

Norske børn og unge læser dårligere end tidligere, og derfor har den norske regering lanceret en ny læsestrategi

300 mio. norske kroner skal understøtte de norske børns læsning

Den norske statsminister Jonas Gahr Støre bebuder, at der vil komme en investering i fysiske skolebøger på 300 mio. norske kroner.

Kultur er velfærd. Lad os behandle den sådan, og lad økonomien følge med.

Vi skal begynde at betragte kultur som velfærd. Der er et stort potentiale i kulturlivet, det kan give mere mental sundhed og trivsel.

Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning

Bogpanelets nye rapport viser, at det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

Sådan styrker vi danske børns læseevner

Vi har en regulær læsekrise, er budskabet fra Simon Skov Fougt, som på Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2024 giver et grundigt indblik i hvorfor (fanden) de unge ikke læser.