I løbet af det 20. århundrede voksede folkebibliotekernes betydning. De nåede ud til en stadig større del af befolkningen og fik stigende behov for PR og markering i bybilledet. Plakaten blev et af de medier, som bibliotekerne ikke mindst fra 1960’erne og frem har brugt til at vække opmærksomhed.
”Plakaten som medie var allerede dukket op i gadebilledet ved forrige århundredskifte. Men fra typisk at være et kommercielt annonceringsmedie fik den i løbet af det 20. århundrede også betydning for kulturelle institutioner og deres bestræbelser på at skabe opmærksomhed omkring aktiviteter, samlinger og udstillinger. Både museer og biblioteker brugte plakater som annoncering og PR, og plakater fik endnu større udbredelse, da de især fra 1960’erne dukkede op på væggen i mange parcelhusstuer og ungdomsværelser med deres farverige motiver.”
Udsnit af plakaten “Fantastiske fortællinger. Biblioteket har bøgerne. ved Tord Nygren – fra 1988.
Læs meget mere i Nan Dahlkilds artikel ”Biblioteket på plakaten” fra årbogen Bogvennen 2022–23. Bøger, bog folk og biblioteker, udgivet af Forening for Boghåndværk, 2023. Boghaandvaerk.dk.